Somriga tacos med lax och härlig majonnäs med Västerbottensost.

Svenska Kocklandslaget och Västerbottensost® tar tacos till en ny nivå!

Uppdatera helgens tacos med hjälp av Marie Skogström från Svenska Kocklandslaget. Nu har hon tagit fram tre härliga recept där Västerbottensost används på ett nytt sätt för att sätta extra smak på rätterna. Kanske hittar du en ny favorit som passar perfekt i sommar?

- Svenskarna äter gärna texmex och taco. Med dem här recepten hoppas jag inspirera till att fler vågar ta ut svängarna till helgfavoriten och prova både ostkrisp eller majonnäs med Västerbottensost för att ge tacon extra smak, säger Marie Skogström, Coach för Svenska Kocklandslaget.

Ett tips är även att testa majonnäsen med Västerbottensost till något gott från grillen, eller varför inte prova ostkrispen till en härlig sommarsallad?

Alla taco-tips hittar du här:

- Vi är väldigt glada över samarbetet med Svenska Kocklandslaget. Det känns roligt att med deras hjälp lyfta fram den unika smaken med Västerbottensost i några av våra mest älskade rätter, säger Lina Jonsson, Innovationsansvarig för Västerbottensost.

Det Svenska Kocklandslaget och Juniorkocklandslaget utgör de två landslag som är Sveriges nationella lag för att tävla i Culinary World Cup i Luxemburg till hösten samt vid Culinary Olympics 2024. Senast i Culinary Olympics i Stuttgart 2020 tog svenska Juniorkocklandslaget guld och svenska Kocklandslaget silver.

För mer information, kontakta gärna
Lina Jonsson, Innovationsansvarig Ost
Lina.Jonsson@norrmejerier.se, 076-136 33 01

Marie Skogström, Coach för Svenska Kocklandslaget
marie.skogstrom@svenskakocklandslaget.se

Västerbottensost – Nationalosten® från Sverige
Västerbottensost har en lång och mytomspunnen historia med anor sedan 1872 då mejerskan Ulrika Eleonora Lindström skapade receptet som fortfarande är en väl bevarad hemlighet som bara några få människor känner till. Sedan den dagen har mejerskor och ostmästare fört hantverket vidare. På samma sätt har generationer av ostälskare fört vidare traditionen att njuta av Västerbottensost. Än idag tillverkas Västerbottensost enligt samma hemliga recept på det lilla mejeriet i Burträsk. Och än idag är Västerbottensost med sin unika smak, en liten men speciell bit av svensk mathistoria.