Västerbottensost® firar 150 år 2022. Foto: Fabian Björnstjerna

150-årigt osthantverk återigen i topp!

I år fyller Västerbottensost® 150 år och är lika omtyckt idag som när den skapades 1872. Lagom till firandet kommer en uppskattad present från svenska folket som i YouGovs årliga lista över Sveriges starkaste varumärken, återigen rankat Västerbottensost som en av de 10 starkaste.

Länk till YouGovs lista: https://yougov.se/news/2021/11/16/swish-ar-sveriges-hogst-rankade-varumarkena/

”Att Västerbottensost® fortsätter att vara så älskad och uppskattad av svenska folket är något vi är mycket stolta över. Vår ambition är att hedra minnet av mejerskan Ulrika Eleonora som skapade Västerbottensost och fortsätta tillverka den på samma sätt så att även kommande generationer ostälskare får njuta av osten.” Säger Maria Forsner, Produktchef Västerbottensost.”

En bit svensk mathistoria
Västerbottensost har en lång och mytomspunnen historia från Burträsk sedan 1872, där den tillverkas än idag. Hela 95% av svenska folket känner till den och somliga säger att den är Sveriges svar på Parmesan. Tack vare sin unika smak har Västerbottensost skapat många goda smakminnen världen över. Kanske främst till högtid och fest men under senare år även till enklare rätter som pizza och pasta. Det är inte första gången som Västerbottensost rankas topp 10 av svenska folket. Den positionen har funnits med under de senaste åren och visar vilken styrka varumärket Västerbottensost besitter.

YouGov
Yougovs Rankning är framtagen med hjälp av BrandIndex och baserat på sex olika imageparametrar som sammanställer de högst rankade varumärkena i Sverige. BrandIndex baseras på indexpoäng och visar genomsnittet av sex olika imageparametrar: kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet.

För mer information, kontakta:
Maria Forsner, Produktchef Västerbottensost
Email: maria.forsner@norrmejerier.se