Norrbottens landskapspizza med Västerbottensost® och lingon - En av alla vinnande bidrag.

Sveriges landskapspizzor korade!

Många har hört talas om våra landskapsblommor, landskapsdjur och landskapsrätter – nu har Sverige äntligen fått egna landskapspizzor! Genom en nationell tävling bad Västerbottensost® svenska folket att skapa 25 nya pizzor som representerar allt det unika och goda vårt land har att erbjuda – från Lappland i norr till Skåne i söder.

Äntligen kan vi meddela de vinnande landskapspizzorna. Matglädjen lyser igenom i alla pizzor och det är inspirerande att se att vi i Sverige värdesätter våra lokala råvaror och mattraditioner så högt. Vem vet, kanske finns det några framtida pizzaklassiker med på listan, säger Maria Forsner, Brand Manager för Västerbottensost.

Se alla landskapspizzor här: https://vasterbottensost.com/landskapspizza/

Stort intresse och engagemang
Intresset för tävlingen har varit stort och resulterat i dubbelt så många bidrag än väntat. I både sociala medier och press har landskapspizzorna engagerat och kreativiteten flödat. Pizzaingredienserna har varit allt ifrån citronzest och picklade granskott till renfilé och enbär. Och det är bara några av alla unika och nytänkande smakkombinationer svenska folket skickat in.

Svenska Juniorkocklandslaget i juryn
En jury bestående av Västerbottensost Ostmästare Thomas Rudin samt kockarna Emmah Strömberg och Eric Hristov från Svenska Juniorkocklandslaget har tillsammans utsett de vinnande landskapspizzorna.

Det har varit fantastiskt roligt att få vara med och utse alla dessa landskapspizzor. Vi i juryn är mycket imponerade över pizzornas kreativa kombinationer och vi har alla hittat vår egen favorit, säger Eric Hristov, Svenska Juniorkocklandslaget.

Utöver smakerna har juryns uppgift varit att bedöma pizzornas utseende och kreativa höjd. Samtidigt har den lokala uniciteten i form av unika råvaror, traditioner och tillagningssätt varit viktig. Med andra ord hur väl pizzorna representerar Sveriges olika landskap.

Fina priser till vinnarna
Utöver äran belönas skaparna av de 25 vinnande landskapspizzorna med fina pizzapriser från det norrländska familjeföretaget Gourmetstål, som tillverkar pizzastål av högsta kvalitet.
Läs mer om tävlingen och vinnarpizzorna på www.vasterbottensost.com

Samtliga recept och bilder finns i mediabanken.

För mer information, kontakta:
Maria Forsner, Brand Manager Västerbottensost®
Email: maria.forsner@norrmejerier.se

En bit svensk mathistoria
Västerbottensost har en lång och mytomspunnen historia med anor ända tillbaka till 1872, då mejerskan Ulrika Eleonora Lindström skapade receptet. Sedan den dagen har Ostmästare efter Ostmästare fört hantverket vidare. På samma sätt har också generationer av ostälskare fört vidare traditionen att njuta av Västerbottensost. Än idag tillverkas Västerbottensost enligt samma hemliga recept på det lilla mejeriet i Burträsk. Och än idag är Västerbottensost med sin unika smak, en liten men speciell bit av svensk mathistoria.

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 446 lokala bönder varav 372 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter cirka 550 årsanställda och omsätter ca två miljarder kronor per år.