I samband med Ostens dag har Västerbottensost tagit hjälp av populära matprofiler som har skapat recept med den unika osten från Burträsk. Foto Frida Lundgren (Fröken Frida)

Västerbottensost® firar Ostens dag

Ostens dag firas torsdag den 27 maj och i samband med dagen har Västerbottensost tagit hjälp av några populära matprofiler som har skapat sina godaste recept med den unika osten från Burträsk.

- Ostens dag är ett ypperligt tillfälle att njuta av god ost och vad bättre än att låta några kreativa inspiratörer dela med sig av sina godaste tips dagen till ära, säger Erik Hillbom Digital Marketing Manager för Västerbottensost.

Några exempel är goda minipizzor av inspiratören Hannes Mauritzson, eller klassisk rösti med Västerbottensost av norrländska influensern Frida Lundgren och somrig råraka med en kräm på färskost och Västerbottensost från Food For Fools.

Resultatet kommer att publiceras på profilernas Instagram under veckan och senare finnas tillgängliga på Västerbottensost hemsida.

Samtliga profilers Instagram:

Följ: #västerbottensost, #enbitavdetspeciella och #ostensdag

För mer info:

Erik Hillbom
    Digital Marketing Manager
    erik.hillbom(a)norrmejerier.se

En bit svensk mathistoria
    Västerbottensost® har en lång och mytomspunnen historia med anor ända sedan 1872 då mejerskan Ulrika Eleonora Lindström skapade receptet. Sedan den dagen har Ostmästare efter Ostmästare fört hantverket vidare. På samma sätt har generationer av ostälskare fört vidare traditionen att njuta av Västerbottensost®. Än idag tillverkas Västerbottensost® enligt samma hemliga recept på det lilla mejeriet i Burträsk. Och än idag är Västerbottensost® med sin unika smak, en liten men speciell bit av svensk mathistoria.