Anders Karlsson lagar "The Swedish Carbonara" med Västerbottensost. Foto: Johan Wennerström

Västerbottensost® och Svenska Kocklandslagen presenterar Sveriges egen Pasta Carbonara.

Nu lanseras Västerbottensost Matlagningsbit, lagrad i hela 18 och 24 månader. Ett svenskt alternativ till kontinentala hårdostar. I lanseringen tar Västerbottensost hjälp av landslagskocken Anders Karlsson, för att skapa en svensk variant på Italiens heligaste rätt - Pasta Carbonara.

Italien har ju sina nationalostar pecorino och parmesan. I Sverige har vi Västerbottensost. Med ”The Swedish Carbonara” vill jag lyfta fram våra svenska smaker och fina råvaror. Grädden är nog det många kommer att störa sig på men i Sverige gillar vi när det blir mycket sås och i slutändan handlar matlagning om att det ska smaka gott, säger Anders Karlsson, Coach för Svenska Juniorkocklandslaget.

Se filmen om receptet här via Youtube

Pasta carbonara är ett engagerande ämne som väcker känslor. Guincale eller pancetta? Helt ägg eller bara äggula? Pecorino eller parmesan? Det finns helt enkelt lika många carbonararecept som det finns kockar. Något som Västerbottensost vill uppmuntra.

Utöver Västerbottensost och de obligatoriska ingredienserna pasta, äggula och svartpeppar, innehåller ”The Swedish Carbonara” även suovas, svamp, kål, brynt smör, hasselnötter och grädde. Klassiska svenska smaker.

– Genom ”The Swedish Carbonara” vill vi tillsammans med Svenska Kocklandslagen inspirera landets alla hemmakockar att våga prova nya smakkombinationer med fokus på allt det goda vårt land har att erbjuda, säger Maria Forsner, Brand Manager för Västerbottensost.

Västerbottensost® Matlagningsbit
Den nya matlagningsbiten på 150 gram är utan kanter och finns i två varianter som är lagrade i hela 18 och 24 månader. Båda har en unik och fyllig smak och är framtagna som ett svenskt alternativ att riva över din favoritpasta eller risotto, såväl till vardags som till fest. Matlagningsbiten som är lagrad i 24 månader har även inslag av kristaller som ger den en extra dimension. Nyheterna finns i butik från v 7.

Hela receptet finns att läsa på här

För mer information, kontakta:
Maria Forsner, Brand Manager Västerbottensost®
Email: maria.forsner@norrmejerier.se

En bit svensk mathistoria
Västerbottensost® har en lång och mytomspunnen historia med anor ända sedan 1872 då mejerskan Ulrika Eleonora Lindström skapade receptet. Sedan den dagen har Ostmästare efter Ostmästare fört hantverket vidare. På samma sätt har generationer av ostälskare fört vidare traditionen att njuta av Västerbottensost®. Än idag tillverkas Västerbottensost® enligt samma hemliga recept på det lilla mejeriet i Burträsk. Och än idag är Västerbottensost® med sin unika smak, en liten men speciell bit av svensk mathistoria.