Årets uppställning av fantastiska kockar som bidragit med rätterna till Fast Fusion Climate Week 2023.

Dags att boka in Fast Fusion Climate Week 2023 - vecka 43 så kör vi igen!

Förra året serverades 170 000 elever i 32 kommuner över hela Sverige klimatsmart mat i en vecka. Kan vi bli 200 000 i år?

Fast Fusion Climate Week är konceptet för alla skolor och kommuner som vill vara med och göra skillnad för klimatet och våra älskade barns hälsa.

Det vill säga just DU!

Konceptet är framtaget i samarbete med dina kollegor i skolköken, där vi verkligen klurat tillsammans på vad som behövs för att lyckas med omställningen till en grönare, godare och mer hälsosam kost i skolan. Ni kommer definitivt att stöta på utmaningar, men de skall vi lösa ihop. Bara berätta för oss.

Presentation av årets kockar och maträtter
Vi har i vanlig ordning en ny uppställning av fantastiska skolkockar som bidragit med läckra rätter till veckans klimatkloka matsedel. 2023 års laguppställning består av inga mindre än Thomas Videhjärta (Umeå), Catrine Larsson (Örebro), Emilie Wall (Umeå), Philip Björnram (Örebro), Ida Lindgren (Lerum), Camilla Sump Johansson (Orkla) och Florina Baran (Lerum).

Vill du läsa mer om hur du anmäler din skola och årets maträtter, så gör du det på vår hemsida - orklafoodsolutions.se. Här finns exempelvis Sunny Soup, Favorite Wrap och Sticky Korean, för att nämna tre smaskiga exempel från årets meny. På vår konceptsida kan du även ladda ner pedagogiskt material, affischer, bordsryttare, med mera. Sidan innehåller också enkla kortfilmer som ni kan visa för barn, föräldrar och pedagoger under själva veckan.

Och förra årets succé avseende "föräldrakupongen" finns givetvis kvar, så bjud in föräldrarna att prova på er goda och klimatsmarta meny under veckan.

Nu kör vi så det ryker! För varje barn förtjänar en hel planet i framtiden och en sund hälsa.