Orkla FoodSolutions och Kost & Näring vill ge landets måltidsutvecklare stöd så att de känner sig bekväma att servera mer grön mat i skolan.

Nyhet -

Orkla FoodSolutions och Kost & Näring vill öka förståelsen för hållbar mat i skolan

Allt fler skolor vill servera hållbar, hälsosam och vegetarisk kost. Men de nya menyerna får kritik. Orkla FoodSolutions har lanserat en rad verktyg som ska hjälpa kostchefer och måltidsutvecklare att öka förståelsen för framtidens skolmat. Tillsammans med Kost och Näring håller man nu ett webinar för att få fler att lyckas med sitt hållbarhetsarbete.

Många av Sveriges kommuner följer FN:s globala hållbarhetsmål Agenda 2030 för att minska sin klimatpåverkan från måltiderna. Men i takt med att den hållbara maten ökar, får kostchefer och måltidsutvecklare ta emot kritik, från såväl föräldrar som beslutsfattare.

– Kostchefer och måltidsutvecklare i kommuner över hela Sverige vittnar om samma problem. Vi kan göra klimatvänliga menyer, men om man inte får förståelse och acceptans blir det svårt att genomföra det. Vi har 10 år på oss att ställa om för att vi ska nå klimatmålen. Det är en ganska kraftig reducering vi måste göra och alla måste hjälpa till, säger Jenny Sultan Måltidsutvecklare i Trosa kommun och sammankallande för fokusgrupp hållbarhet i Kost och Näring.

Orkla FoodSolutions har arbetat fram pedagogiska lektioner och material för skolor kring hållbar mat under konceptet Fast Fusion Climate Week. Nu utvecklar man arbetet och håller ett webinar tillsammans med Branchorganisationen Kost och Näring. Elin Rigo, enhetschef vid Burlövs kommun, sitter i Kost och Närings fokusgrupp Hållbarhet, och ser en möjlighet att arbeta med frågan på ett nationellt plan med syftet att få måltidsutvecklare att lyckas med sitt hållbarhetsarbete.

- Jag vill lyfta debatten och jag vill ge landets måltidsutvecklare stöd så att de känner sig bekväma att servera mer grön mat i skolan. Det finns en rädsla och många står och tvekar i farstun, just för att man är rädd för kritiken som man vet kommer. Jag vill även att man tar med sig att det inte bara är för att rädda planeten, utan också för vår egen hälsa. Och då måste vi lära våra barn äta hälsosamt och hållbart redan från att de är små, säger Elin Rigo.

På Orkla FoodSolutions webbplats climateweek.se finns mallar för pedagogiska lektioner och evenemang, stöd och redskap för att kommunicera med föräldrar, pedagoger och elever samt ledningsgrupper eller politiker, som ofta är de som får ta emot samtalen från arga föräldrar.

- Kost och Näring kom till oss för att få hjälp med hur deras medlemmar, kommuner och skolor kan tackla det växande problemet med kritik mot en mer hållbar och vegetarisk matsedel. Vi fyller nu på sidan med mer material och tillsammans håller vi ett webinar som baseras på insikter från kostchefer i olika kommuner och deras utmaningar, säger Sara Westerlin, Customer Activation Manager, Orkla FoodSolutions.

Webinaret hålls den 27 maj med Orkla FoodSolutions och Kost och Näring för måltidsutvecklare, kostchefer och andra intressenter. Målet är att öka samverkan och hjälpa varandra med kommunikationsfrågor kring hållbar mat.

Kost och Näring webbinar 27 maj
Den 27 maj kl. 08.30 håller Orkla Food Solutions ett webbinar ihop med Kost och Näring. Frågeställning ”Hur når vi ut med budskapet om folkhälsa och hållbarhet?

Medverkande:
Elin Rigo - Enhetschef Burlövs Kommun / Fokusgrupp Hållbarhet
Stina Salomonsson - Måltidschef Trelleborgs Kommun
Gunilla Martinsson - Måltidschef Munkedals Kommun / Fokusgrupp Förskola och Skola
Sara Westerlin - Orkla FoodSolutions, Customer Activation Manager
Anmäl dig till webinaret här

Mer information

Plattformen med hjälpmedel och pedagogik för måltidsutvecklare, kostchefer och annan personal som vill kommunicera kring hållbar och hälsosam mat i skolan hittas på sidan climateweek.se.

Climate Week

Snart är det dags för årets upplaga av Climate Week. En idé från en skola i Skåne som spreds som en löpeld över hela landet under 2020. Över 100 000 skolbarn åt klimatberäknade rätter till lunch under fem dagar. Och i år räknar man med ett ännu större engagemang.