Protos Hållbarhetsrapport 2022 – för böndernas framtid på Gotland

Protos stärker gotländska bönders framtid genom innovativa initiativ

Livsmedelsföretaget Protos tillkännager idag sina åtgärder för att säkra böndernas framtid på Gotland. En ny hållbarhetsrapport visar hur man genom nyutvecklade produktionslinjer av växtfärs och produktion av metanreducerat kött samt projekt med virtuella stängsel stödjer och stärker Gotlands bönder och den inhemska matproduktionen.

Bönderna är avgörande för Protos verksamhet men de är även dess största hållbarhetsutmaning – jordbruket står idag för en väsentlig del av Sveriges klimatpåverkan.

Därför har Protos identifierat de utmaningar som Gotlands bönder står inför. Genom att samarbeta med experter inom jordbruk, miljövetenskap och teknik har Protos utvecklat innovativa lösningar och verktyg som är skräddarsydda för Gotlands specifika behov.

Protos har startat en helt ny produktionslinje för växtfärs och kan därför erbjuda sina 400 bönder att komplettera med odling av baljväxter. Därtill driver man på för att utöka gotländsk livsmedelsproduktion. En positiv sidoeffekt är en högre grad av självförsörjning, en levande landsbygd och en växande inhemsk matproduktion med målet att stärka Sveriges beredskap.

Centralt i Protos strategi är att främja hållbar markanvändning och bevara Gotlands unika ekosystem.

– En miljö med större biologisk mångfald har en större möjlighet att klara framtida extremväder. Samtidigt behövs åtgärder för att minska utsläppen från nötkreatur, säger Thomas Östlund, vd på Protos.

Protos var tillsammans med Volta Greentech först i världen med att lansera metanreducerat kött till konsument, ett projekt på Ejmunds gård på Gotland och som nu skalas upp i samarbete med fler gotländska lantbrukare. Dessutom deltar man i projekt med virtuella stängsel, en teknik där betesdjuren hägnas in digitalt med hjälp av GPS-halsband som just nu pågår på Karin och Markus Westbergs gård.

– Målet med virtuella stängsel är att få möjligheten att låta djuren beta på mark med stor biologisk mångfaldspotential, men som är svår att stängsla in. Möjliggörs det så kan vi sannolikt även få fler betande djur vilket gör landskapet rikt på värdefulla växter, insekter och fåglar. Det är också en sorts beredskap i ett föränderligt klimat, säger Ola Thomsson, inköpschef på Protos.

– Vi är fast beslutna att stödja Gotlands bönder och säkerställa deras framtid genom hållbarhet och innovation, säger Thomas Östlund.

Länk till Protos Hållbarhetsrapport

Det nybildade svenskägda livsmedelsföretaget Protos har cirka 160 anställda och omsätter 1 015 miljoner kronor. Verksamheten bedrivs i Visby och i Solna. Företaget är känt bland annat för sitt regionala varumärke ”Smak av Gotland” och är även störst i Sverige på KRAV-kött. Protos tar nu nästa steg i utvecklingen av framtidens livsmedel baserade på både animaliskt och vegetariskt protein.
www.protos.se

caroline.meyer.lagersparre@protos.se

Det nybildade livsmedelsföretaget Protos har cirka 160 anställda och omsätter 950 miljoner kronor. Verksamheten bedrivs i Visby och i Solna. Företaget är känt bland annat för sitt regionala varumärke ”Smak av Gotland” och är även störst i Sverige på KRAV-kött. I och med sammangåendet tas nästa steg i utvecklingen av framtidens livsmedel baserade på både animaliskt och vegetariskt protein.