Stort kliv framåt för hållbar matproduktion – svenskägda PROTOS lanserar nu helt nya ekologiska livsmedel

Den 16 maj 2022 går Svenskt Butikskött och Gotlands Slagteri samman och bildar det nya livsmedelsbolaget PROTOS.

– Hela världen står inför ett systemskifte när det gäller matproduktionen. Vi tar nu nästa steg i arbetet att få fram god och hälsosam mat som produceras lokalt och ansvarsfullt. Det handlar om allt från hur vi tar hand om våra jordar till människans näringsupptag. Därför lanserar vi nu helt nya vegetariska, proteinrika livsmedel, säger Thomas Östlund, vd och ägare.

Sammangåendet sker mellan två mycket väletablerade svenska företag med Thomas Östlund som gemensam ägare. Båda företagen har länge haft ett nära och givande samarbete, bland annat i skapandet av varumärket ”Smak av Gotland”.

– Namnet PROTOS är sprunget ur det grekiska ordet för protein som betyder ”det första, det viktigaste”. Vi kommer nu att bredda vår verksamhet med proteinrika, vegetariska produkter. Vi får nu ett namn som passar vår framtida inriktning och samtidigt blir vi en tydligare avsändare mot handel, konsumenter och lantbrukare, säger Thomas Östlund, vd och fortsatt ägare av verksamheten.

Nära samarbete med gårdarna grunden för framtidens mat

PROTOS har kontrakterade samarbeten med cirka 400 gårdar på Gotland. Det nära samarbetet är en förutsättning för det systemskifte som nu sker inom livsmedelsproduktionen:

– Maten påverkar både vår hälsa och miljö, det är därför avgörande att ha kontroll på alla steg, på hela systemet. Tillsammans med lantbrukarna utvecklar vi nya metoder för hur maten produceras. För oss är hållbarhet att ta ansvar för miljö och klimat, men även för livsmedelsförsörjning, social hållbarhet och landsbygdsutveckling. Vi vill vara en del av lösningen. Ytterst handlar det om vilka värderingar man har, säger Thomas Östlund.

Vegetariska livsmedel lanseras under hösten och vintern

PROTOS samarbetar idag med flera aktörer, forskare och innovatörer för att ta fram de första egna vegetariska livsmedlen som kommer lanseras under vintern 22/23. Det handlar om att få fram rätt smak, struktur, kvalitet och produktionsmetod. Alla råvaror kommer att vara svenska och framtagna tillsammans med lokala odlare vilket också kan ge ett utökat samarbete med de gotländska gårdarna.

– Vi ska självklart fortsätta med vårt mycket uppskattade varumärke ”Smak av Gotland” som med tiden kommer att omfatta både kött och vegetariska produkter med 100 % gotländskt ursprung. Vi kommer också att lansera ett nytt kategorivarumärke under namnet ”Smak av Svea” med kött och vegetariska produkter från utvalda bönder och landskap i Sverige. Vi befinner oss i ett mycket spännande utvecklingsskede. Mat är viktigt på riktigt, vi alla kan påverka framtiden genom den mat vi väljer, säger Thomas Östlund.

Om Thomas Östlund
Thomas Östlund är känd som ishockeymålvakten med smeknamnet ”Osten” och hade sina största framgångar i mitten av 1990-talet. Thomas Östlund spelade 13 säsonger i AIK och Djurgården och för svenska landslaget i två VM, 1995 i Sverige (silver) och 1996 i Wien i Österrike. Senare blev han proffs i Schweiz men återvände sedan till Djurgårdens IF där han avslutade spelarkarriären. 2004 övertar Thomas tillsammans med sina syskon familjeföretaget Stockholms Butikskött. Under hans ledning börjar man 2005 med KRAV-kött och 2011 startar man varumärket Smak av Gotland som idag är Sveriges största regionala köttmärke. 2011–2018 flyttar man stora delar av verksamheten från Stockholm till Gotland och går på kort tid från 150 till 70 anställda i Stockholm och från 60 till 150 personer på Gotland. 2014 tar eko-boomen fart ordentligt och omsättning växer med hela 30 %. Idag är man landets största producent av KRAV-märkt kött.

Kort om PROTOS
Det nybildade livsmedelsföretaget PROTOS har cirka 160 anställda och omsätter 950 miljoner kronor. Verksamheten bedrivs i Visby och i Solna. Företaget är känt bland annat för sitt regionala varumärke ”Smak av Gotland” och är även störst i Sverige på KRAV-kött. I och med sammangåendet tas nästa steg i utvecklingen av framtidens livsmedel baserade på både animaliskt och vegetariskt protein.

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta:
Caroline Meyer Lagersparre, pressansvarig PROTOS
Tel: 0730-70 25 00