Den nya Strålskyddslagen trädde i kraft 1 juni 2018 och gäller statliga, kommunala och privata arbetsgivare

Radon ska mätas på arbetsplatser och i lokaler som drivs av kommuner eller kommunala bolag

I samband med att den nya Strålskyddslagen trädde i kraft från 1 juni 2018 måste arbetsgivaren känna till radonhalten på arbetsplatsen och vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att åtgärda radonhalter över det hygieniska gränsvärdet på 200 bq/m³. Det gäller statliga, kommunala samt privata arbetsgivare, vilket är reglerat i Strålskyddslagen (2018:396) och Hygieniska gränsvärden (AFS 2018:1).

Som Sveriges största radonlaboratorium vill vi här beskriva hur vi kan hjälpa kommunala verksamheter att följa den nya lagen.

Webbapplikation gör tidsödande arbete enkelt, säkert och effektivt
Eftersom utplacering, registrering och inhämtning av radondosor kan vara ett mycket tidskrävande arbete erbjuder vi i kombination med radondosor en ny, smidig webbapplikation - RadOnline.

RadOnline gör det enkelt för den som placerar ut radondosor att rapportera in nödvändiga data om mätplats, adress, byggnadstyp, fastighetsbeteckning, dosnummer, start och stopptid.

Genom att registrera uppgifterna online säkerställs att dosnummer och datum blir korrekt i alla led. Förutom säkrare resultat innebär det också mindre svinn. Tillsammans med de beställda dosorna kommer även instruktioner med inloggningsuppgifter för att kunna registrera informationen per objekt/huskropp. Det är också möjlig att få resultaten rapporterade via e-post till en eller flera olika e-postadresser.

Eftersom det i dagsläget finns ett flertal aktörer på marknaden som erbjuder icke ackrediterade mätmetoder har vi även tagit följande rimliga krav kommuner och andra arbetsgivare kan ställa på ett radonlaboratorium. Dessa krav syftar till att ge en så tidsoptimerad utplacering av radondosor som möjligt samt en korrekt ackrediterad mätning av arbetsplatserna.

Kraven du bör ställa:

• Att laboratoriet är ackrediterat av SWEDAC enligt ISO 17025 för mätning av radon i inomhusluft.
  • Att leveranstiden för dosor är 2-3 dagar från beställning.
  • Att leveranstiden för digitala analysrapporter är max en (1) vecka från att dosorna inkommit till laboratoriet.
  • Att laboratoriet har en webbapplikation som lever upp till de säkerhetskrav gällande personuppgifter som ställs utifrån GDPR.
  • Att laboratoriet har en webbapplikation som gör det möjligt att lägga in uppgifter om mätningar samt ladda ner resultat.

Med webbapplikationen är det viktigt att:

• Kunna filtrera mätningar på exempelvis adress, fastighetsbeteckning, ordermärkning m.m.
  • Ladda ner sammanslagna rapporter i PDF-format
  • Kunna använda applikationen på surfplatta eller annan mobil enhet vid utplacering

Notera att Radonova Laboratories inte erbjuder utplacering av radondosor. Det sköter normalt kommunens/kommunbolagets egen personal eller externa radonkonsulter. Dock kan Radonova hjälpa er eller externa radonkonsulter att få mindre svinn av radondosor och en effektiv utplacering med ovan beskrivna webbapplikation.

För mer information om radon och radonmätning besök www.radonova.se.