Stora möjligheter för svensk tomatodling

Stora möjligheter för svensk tomatodling

Självförsörjningsgraden ökar igen

Mängden tomat som säljs i Sverige har ökat med 29 procent mellan 2002 och 2020. Nya sorter och förpackningssätt ligger bakom den positiva utvecklingen och tomaten exponeras i affärerna på fler sätt.

Importen har tagit marknadsandelar från svensk tomatproduktion som minskade med drygt 16 procent i ton mätt mellan 2002 och 2020. Under motsvarande period har importen av tomat till Sverige ökat med 46 procent på årsbasis.

Det finns ett starkt intresse att producera tomater i Sverige men konkurrensen har ökat med åren och blivit tuff för svensk odling.

I tabellen kan man se hur självförsörjningsgraden på årsbasis minskade från 27 procent 2002 till 17,5 procent 2020.

Men efter en svacka är den på väg upp igen.

Mängd tomat på den svenska marknaden (ton)

Självförsörjningsgrad per helår räknat

Självförsörjningsgrad
under perioden

april t o m oktober

Källa: LRF Trädgård 2021

Knappt två av tio är svenskodlade

Tomater har en väsentlig roll i vår matlagning och den är en av de mest populära grönsakerna. En tredjedel av alla svenskar äter tomat i stort sätt dagligen och vi äter ungefär 10 kilo tomat per person och år. Men bara knappt 2 av tio tomater som äts i Sverige är svenskodlad, under högsäsong kan det bli tre tomater. Det finns alltså en stor potential för svenska tomater.

Tack vare företag som investerat i modern belysning för vinterodling finns det numera svenska tomater nästan året om. De flesta företag skördar dock från april till början av november. I november rivs plantorna ut och det städas i växthusen. I januari planteras nytt för att kunna börja skörda igen i april.

Flera rekordskördar under 2021

Jordbruksverkets statistik från 2021 visar att skördarna av växthusgurka, pumpa, rödbeta, sparris, äpple och kategorin andra betor var rekordhöga under 2021.

De stora skördarna berodde både på omfattande odlingar och höga avkastningar.

Samtidigt minskade odlingen av isbergssallat och purjolök påtagligt.

Övriga grödor hade normala eller något högre än normala skördar.

För flera grödor, inte minst gurka och kryddväxter har produktionen ökat de två senaste decennierna. Medan jordgubbar, lök, pumpa, rödbeta samt kategorierna annan sallat och andra betor är goda exempel bland frilandsgrödorna.

Den svenska växthusodlingens grödor domineras starkt av gurka, tomat, kryddväxter och kruksallat, som tillsammans står för 90 procent av den total växthusytan för alla köksväxter och bär.

Under 2021 skördades 34 400 ton gurka, vilket var den största gurkskörden någonsin. Tomatskörden minskade med åtta procent mellan 2020 och 2021 men har ändå ökat de senaste åren.

Skördarna för kryddväxter och kruksallat var lite högre än året innan men ändå normala för den senaste tioårsperioden. Skörden av kryddväxter har dubblerats sedan 2000-talets början medan kruksallaten minskat något under samma period.