Sigmund Bjørgo, Fiskeriutsending Sverige

Efter fem års nedgång i svensk sjömatskonsumtion – trenden bruten

De svenska hushållens konsumtion av sjömat har sjunkit varje år sedan 2013. Under femårsperioden har konsumtionen gått ner totalt 19 procent. Men nu är den negativa trenden bruten. Helåret 2018 skedde en ökning av hushållens sjömatskonsumtion med 1 procent till ett genomsnitt på 14,24 kilo per hushåll.

Siffrorna kommer från GfK:s hushållspanel som omfattar 4 000 svenska hushåll. GfK är ett av världens största undersökningsföretag som bedriver marknadsstudier inom flera olika områden i mer än 100 länder.

– Det är positivt att nedgången i sjömatskonsumtion tillslut är bruten men än är det långt kvar till sjömaten får sin förtjänade plats på svenska tallrikar. Nyligen släpptes vår omfattande Seafood Consumer Insight-studie som visar att nästan 70 procent av svenskarna inte äter sjömat i nivå med Livsmedelsverkets rekommendationer på två till tre gånger i veckan, säger Sigmund Bjørgo, Sverigechef på Norges sjömatråd.

Seafood Consumer Insight-studien från Norges sjömatråd är världens största undersökning om hur vi konsumerar sjömat och omfattar 30 000 respondenter i 21 länder. Trots trender som poké bowl och sushi visar studien att bara runt var tredje svensk äter sjömat enligt Livsmedelsverkets rekommendation på två gånger i veckan eller mer.

Lax är fortsatt den populäraste fisken på de svenska middagsborden och stod för ökningen av hushållens konsumtion under 2018. 2018 exporterade Norge totalt nästan 38 000 ton lax till Sverige följt av sill på 6 500 ton och torsk på 5 200 ton.

­– Norsk lax behåller sin topposition när svenskarna ska äta god och hälsosam omega-3-packat protein, säger Sigmund Bjørgo.

Norges sjömatråd är den norska fiskeindustrins egen marknadsorganisation. Norges sjömatråd har sitt huvudkontor i Tromsö samt kontor på tolv av de viktigaste fisk- och skaldjursmarknaderna, däribland Sverige. Verksamheten finansieras av en lagstadgad exportavgift på fisk och skaldjur. Norges sjömatråd är ett statligt aktiebolag som ägs av det norska Närings- och fiskeridepartementet. För ytterligare information, besök www.norskfisk.se.