Extra viktigt att äta lax under vintern

Extra viktigt att äta lax under vintern

Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter fisk 2-3 gånger i veckan, bland annat för tillgodose behovet av D-vitamin. För oss nordbor är det extra viktigt med D-vitamin under årets mörka månader eftersom kroppen endast bildar D-vitamin på egen hand under sommaren när solen står högt.

Lax, som är rik på bland annat D-vitamin och nyttiga fetter, går att variera i oändlighet och är dessutom svenskarnas favoritfisk.

Kajsa Asp Jonson, som är journalist, författare och legitimerad dietist, förklarar att alla vitaminer är livsviktiga, men att det verkar som om just för låga nivåer av D-vitamin påverkar oss mer än andra enskilda vitaminer.

Enligt många experter behöver vi komplettera med kosttillskott, åtminstone under årets mörkare period då nivåerna av D-vitamin är som lägst. Dock är det viktigt att känna till att preparaten inte alltid innehåller den mängd som deklareras på förpackningen, menar Kajsa Asp Jonson.

Lax är en säker källa till D-vitamin
– När man får i sig D-vitamin från mat slipper man risken för överdosering och andra okända ämnen som kosttillskott kan innehålla. Fet fisk, som lax, är en säker källa till D-vitamin som dessutom bidrar med fler viktiga ämnen som selen och andra mineraler. Det är dessutom den typen av fett och protein som är bra för hjärta, kärl, musklerna och hjärnan, säger Kajsa Asp Jonson.

D-vitamin är viktigt för såväl barn som vuxna. I Sverige rekommenderas enligt Livsmedelsverket 10 mikrogram D-vitamin per dag till alla mellan 0 och 75 år. För äldre personer 20 mikrogram per dag. Även personer som vistas för lite utomhus kan behöva få i sig 20 mikrogram per dag genom mat och dryck.

– Vi vet att det är livsviktigt att få i sig tillräckliga mängder med D-vitamin. Men ibland kan det vara svårt att få inspiration till att få i sig tillräckligt med vitaminer under hela veckan. Därför har vi tagit fram förslag till veckomenyer som kan passa olika personer och familjekonstellationer, säger Sigmund Bjørgo, tf. Sverigechef Norges sjömatråd

Topp 5 D-vitaminrika livsmedel

• 1. Abborre, gös, skarpsill och tialpia
  • 2. Lax, regnbågslax, öring, inlagd sill, sardiner, sardeller och makrill