Foto: Norges sjömatråd

Försäljning av fisk ökade när momsen slopades

Den norska matvarukedjan KIWI rapporterar att försäljningen av fisk har gått upp med 78 procent efter att priset sänkts med 15 procent, vilket motsvarar momsen på livsmedel i Norge.

- En intressant och tydlig effekt. Det visar att det är möjligt att få fler att välja hälsosam och nyttig mat som fisk bara priset är det rätta, säger Charlotte Rapp, representant för Norges sjömatråd i Sverige.

KIWI sänkte den 21 augusti priset på fisk i sina norska butiker med 15 procent. På en vecka sköt försäljningen i höjden och ökade med 78 procent. I ett pressmeddelande säger matvarukedjan att sänkta priser ger störst effekt på konsumtionen av nyttig mat. I Norge vill KIWI att momsen ska slopas på fisk, frukt och grönt.

- Även fler svenskar bör äta mer fisk och KIWI:s exempel är en viktig pusselbit i gåtan om hur vi ska lyckas få fler att göra det, säger Charlotte Rapp.

Enligt rapporten Sjömat i Sverige 2022, som publiceras av Norges sjömatråd, är det endast en av tre svenskar som följer Livsmedelsverkets rekommendation att äta fisk två till tre gånger per vecka.

Även de norska kedjorna REMA 1000 och COOP Extra sänker priserna på fisk i september. Tillsammans med KIWI står de för närmare två tredjedelar av den norska dagligvaruhandeln.

Norges sjömatråd är den norska fiskeindustrins egen marknadsorganisation. Norges sjömatråd har sitt huvudkontor i Tromsö samt kontor på tretton av de viktigaste fisk- och skaldjursmarknaderna, däribland Sverige. Verksamheten finansieras av en lagstadgad exportavgift på fisk och skaldjur. Norges sjömatråd är ett statligt aktiebolag som ägs av det norska Närings- och fiskeridepartementet. För ytterligare information, besök www.norskfisk.se.