Global Sushi Challenge – en hyllning till japansk sushikonst och norsk laks

Den 17 maj var det världspremiär för Global Sushi Challenge – en tävling som hålls i 13 länder, där världens främsta sushikockar gör upp om segern. Bakom initiativet står Norges sjømatråd i samarbete med World Sushi Skills Institute (WSSI) och Sushi Chef Institute. Den svenska uttagningen hålls i Stockholm 7 oktober och finalen i Tokyo 25 november.

Global Sushi Challenge, som hade världspremiär 17 maj i Chicago, USA, är en hyllning till mötet mellan japansk sushitradition och råvaran norsk laks.

– Vi är oerhört stolta över att kunna presentera satsningen Global Sushi Challenge, en helt ny internationell sushitävling. Allt började för 30 år sedan när en norsk delegation reste till Japan med färsk laks i bagaget. Sedan dess har den japanska sushitraditionen och den norska laksen utvecklats tillsammans och blivit en global succé, säger Line Kjelstrup, Sverigechef på Norges sjømatråd.

Tävlingen är en uppvisning i kulinarisk konst av högsta klass och deltagarna kommer att tävla i både traditionell och kreativ sushikonst.

– Jag ser fram mot att leda juryarbetet i Sverige och hoppas på att bli både imponerad och inspirerad av de tävlande. Det kommer bli en tuff tävling så det gäller att vara väl förberedd och fokuserad om man ska ha en chans att vinna,säger restauratören Pontus Johansson, som leder den svenska juryn i Global Sushi Challenge. Pontus driver restaurang Saiko i Malmö och har bland annat vunnit World Sushi Cup 2013.

I samband med den svenska uttagningen som hålls i Stockholm den 7 oktober kommer juryn även ha japansk representation i form av den kända sushimästaren Masayoshi Kazato som utövat sushikonst i över 45 år och är ordförande i World Sushi Cup Japan.

I anslutning till tävlingen i Stockholm håller japanska instruktörer från Sushi Skills Institute ett seminarium för professionella kockar, där deltagarna får en unik möjlighet att bli internationellt certifierade sushikockar. Seminariet hålls 5-6 oktober på Stockholms hotell- och restaurangskola.

Ytterligare information om tävlingen Global Sushi Challenge finns på sushichallenge.global

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Markus Tobé, Golin, presskontakt för Norges sjømatråd
norskfisk@golin.com eller 070-924 87 12