Norsk torsk är hållbart fiskad ur vilda bestånd utanför den nordnorska kusten. Bild: Norges sjömatråd

Många svenskar vet inte varifrån torsken kommer

Torsk är en favoritfisk för många svenskar. Men få har koll på var den fiskas. Fyra av tio tror att torsken fångas i Sverige, enligt en konsumentundersökning från Norges sjömatråd. Sedan 2019 råder stopp för torskfisket i Östersjön och idag kommer torsken som säljs i Sverige huvudsakligen från Norge där den fiskas ur vilda bestånd utanför den nordnorska kusten.

– Jag tror tyvärr det finns en felaktig uppfattning hos många svenskar att de ska avstå från att äta torsk. Det är synd eftersom det finns mycket torsk som är hållbart fiskad, säger Charlotte Rapp, svensk representant för Norges sjömatråd.

I en undersökning från Norges sjömatråd, med svenskar från 20 till 65 år, är det 63 procent som vet att torsken kommer från Norge, medan 40 procent svarar att den fiskas i Sverige.

– Vi ser att alltfler svenskar får upp ögonen för att torsken som de äter är norsk, vilket är glädjande eftersom de kan vara säkra på att den är hållbart fiskad om den kommer från Norge, säger Charlotte Rapp.

Enligt de nya nordiska näringsrekommendationerna bör vi äta mer fisk från hållbart förvaltade bestånd, ett besked som Norges sjömatråd har välkomnat.

Den norska arktiska torsken lever vilt och fritt i världens största torskbestånd i Barents hav och utanför den nordnorska kusten. Östersjötorsken är däremot rödlistad sedan 2018.

Norges sjömatråd är den norska fiskeindustrins egen marknadsorganisation. Norges sjömatråd har sitt huvudkontor i Tromsö samt kontor på tretton av de viktigaste fisk- och skaldjursmarknaderna, däribland Sverige. Verksamheten finansieras av en lagstadgad exportavgift på fisk och skaldjur. Norges sjömatråd är ett statligt aktiebolag som ägs av det norska Närings- och fiskeridepartementet. För ytterligare information, besök www.norskfisk.se.