Med anledning av rödlistningen av nordhavsräkor i WWF:s Fiskguide för 2014 vill Norges Sjömatråd göra följande kommentar:

Norska räkor från Barents hav omfattas inte av den ändrade listningen. Tack vare det långsiktigt hållbara norska fisket kan alltså konsumenterna fortsätta att njuta av räkor från Barents hav.

Den norska fiskeindustrin jobbar för ett hållbart fiske. Förvaltningen baseras på vetenskapliga råd, främst från det internationella havsforskningsrådet ICES. Den norska förvaltningen av räkbestånden i Barents hav och i Skagerak/Norskerenna (nordhavsräkor) följer samma principer. ICES har i sin senaste rapport gjort bedömningen att bestånden både i Barents hav och i Skagerak/Norskerenna befinner sig inom säkra biologiska gränser. Den förväntade räkfångsten av nordhavsräkor under 2014 (under 10 000 ton) hotar inte bestånd och rekrytering. ICES rekommendationer för 2014 finns i denna rapport: http://www.ices.dk/sites/pub/Publication%20Reports/Advice/2013/2013/pand-sknd.pdf

I sin motivering till rödlistningen av nordhavsräkor skriver WWF bland annat följande: "Det är i första hand dåliga beståndsuppskattningar, risk för överfiske, dumpning av små räkor i havet, otydlig förvaltning och kontroll som ligger bakom."

Sedan 1992 har räkfisket i Norskerenna/Skagerrak varit kvotreglerat. Totalkvoten för bestånden fördelas mellan Norge, Sverige och Danmark på historisk basis. Norge får 55–60 % och Sverige får den minsta kvoten (14–18 %). Bestånden har i flera år varit på WWF:s gula lista och flera åtgärder har genomförts från norsk sida för att säkra ett bärkraftigt fiske.

Norska fiskemyndigheter har en effektiv resurskontroll och redan 1987 infördes krav på att all bifångst ska tas i land så att så stor del som möjligt av fiskebestånden används som mat. Fisket av nordhavsräkor sker huvudsakligen på mjuk havsbotten där trålredskap inte skadar bottenfaunan. Det är förbjudet att fiska i korallrev och man har dessutom etablerat flera marina skyddsområden. Det har införts användning av sorteringsgaller i räktrålar längre ut än 4 nautiska mil i Skagerak. Under perioder med hög förekomst av fiskyngel stängs områdena för räkfiske så att oönskad beskattning av andra fiskebestånd undviks.

Norges sjömatråd stöder arbete för ett hållbart globalt fiske och ser gärna att butiker och handlare vägleder konsumenterna ännu bättre genom en tydligare märkning av fångstområde för räkorna och gärna också genom att använda ursprungsloggan ”Norge – Norsk sjömat”.