Bild: Norges sjömatråd

Prisjakt på mat sysselsätter varannan svensk

Mer än varannan svensk ägnar mycket tid åt att jämföra priser på mat, enligt en undersökning från Norges sjömatråd. I undersökningen, som genomförts med anledning av de ökade priserna på mat såsom fisk och skaldjur, svarar 54 procent att de lägger mycket tid på att jämföra priser. 42 procent uppger att de väljer samma varor men köper mindre volymer.

– Prisökningarna på sjömat påverkar oss alla och det tydligt att konsumenterna blivit mer prismedvetna. Man vill köpa mat man tycker om och är van att äta men tvingas tänka ekonomiskt och ibland köpa mindre volymer. Detta är en verklighet vi måste förhålla oss till, kommenterar Charlotte Rapp, Norges sjömatråd.

I undersökningen svarar 33 procent att de jämför priser på fisk och skaldjur, och 31 procent väljer att handla i olika butiker om priserna är lägre någon annanstans. Ungefär lika många svarar att de köper fryst istället för färsk sjömat. 38 procent säger att de äter mindre på restaurang och mer hemma med anledning av ökade levnadskostnader.

– En positiv signal är att konsumenter försöker hitta olika tillvägagångssätt för att kunna fortsätta konsumera fisk och skaldjur, som vi ju vet att så många älskar och uppskattar. Det kan till exempel handla om att köpa sjömat på rea och frysa in hemma, som ett sätt att spara pengar, säger Charlotte Rapp.

Undersökningen, som genomfördes i november 2023 av Ipsos på uppdrag av Norges sjömatråd, bygger på 1 000 svar.

Norges sjömatråd är den norska fiskeindustrins egen marknadsorganisation. Norges sjömatråd har sitt huvudkontor i Tromsö samt kontor på tretton av de viktigaste fisk- och skaldjursmarknaderna, däribland Sverige. Verksamheten finansieras av en lagstadgad exportavgift på fisk och skaldjur. Norges sjömatråd är ett statligt aktiebolag som ägs av det norska Närings- och fiskeridepartementet. För ytterligare information, besök www.norskfisk.se.