Norska räkor på menyn

Sjömat på menyn när norska kronprinsparet är på besök

DD.KK.HH Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel är värdar för det officiella besök som DD.KK.HH. Kronprins Haakon och Kronprinsessan Mette-Marit av Norge avlägger i Sverige med start i dag. Dagen fylls av intressanta besök och avslutas med en mottagning arrangerad av Norges Ambassad i Stockholm och Norges Sjømatråd.

Menyn, där norsk sjömat står i strålkastarljuset, är framtagen av krögaren Karl Ljung från Stureplansgruppen. Ljung blev Årets Kock 1999 och driver bland annat restaurang L’Avventura i Stockholm.

– Jag ser fram emot att bjuda besökarna på något alldeles extra. Vi har noga valt ut det allra bästa från Norges klara vatten och kombinerar det med smaker och upplevelser från många av jordens hörn. Den skandinaviska rena smakpaletten är i fokus medan vissa rätter hämtar inspiration och sätt att äta från fjärran, säger Karl Ljung.

På menyn ryms alltifrån norska räkor och kungskrabba till lax- och forellrom, havskräfta, torsk och hummer.

– Vi är jättenöjda med den meny som Karl och hans team tagit fram. Det blir smaker och råvaror som båda brödrafolken är bekanta med men presenterade på helt nya sätt. Det är extra kul att se de innovativa rätter som kockarna tagit fram baserat på svenska favoriter som norsk lax, torsk och räkor, säger Trym Eidem Gundersen, direktör för region Norden på Norges Sjømatråd.

Sverige är en av de största exportmarknaderna för norsk sjömat och under 2021 importerade Sverige 60 000 ton sjömat från Norge till ett värde av 3,9 miljarder NOK. Sett till värde ligger importen av norsk lax högst, följt av räkor och torsk.

Ta del av menyn här.