Skrei, allt mer populärt i fiskdisken. Foto: Marius Fiskum/Norges sjömatråd

Skrei faller allt fler svenskar i smaken

Säsongen för den norska torsk-delikatessen skrei börjar lida mot sitt slut och nya siffror från Norges sjömatråd visar en exportökning till Sverige på nästan 10 procent jämfört med föregående år.

Mellan januari och april vandrar torsken från Barents hav ner till nordnorska kusten för att leka. Efter den långa vandringen genom kalla, klara vatten och hårda strömmar, blir torsken muskulösare och får ett fastare, vitare och mer delikat kött. Det är denna fina torsk som kallas för skrei. 2018 exporterades 232 ton skrei till Sverige och 2019 var mängden 254 ton vilket motsvarar en ökning på knappt tio procent.

– I Norge har vi ätit och fiskat skrei i tusentals år och det känns superroligt att fler svenskar tillslut har tagit skreien till sitt hjärta, säger Sigmund Bjørgo, Fiskeriutsending till Sverige på Norges sjömatråd.

En annan undersökning från Norges sjömatråd visar samtidigt att den hjälpta kännedomen om skrei ökat från 69 procent 2018 till 72 procent i år.

– Vi har arbetat aktivt för att fler svenskar ska känna till skrei och passa på att njuta av färsk norsk vildfångad torsk när den är som bäst. Vår kännedomsmätning visar att vi lyckats. Målet är att skrei-säsongen på sikt blir en lika stor sjömatshöjdpunkt i Sverige som det är i Norge, Sigmund Bjørgo.

Skrei kommer från världens största torskbestånd, den nordost-arktiska torsken i Barents hav. Namnet skrei kommer från det gammelnorska ordet för skrida eller vandra och torsken får bara kallas skrei mellan januari och april. Varje år lämnar omkring 500 miljoner torskar Barents hav för att leka kring Lofoten i Nordnorge och ungefär 90 procent återvänder till Barents hav.