Foto: Norges sjömatråd

Välkommet med nya näringsrekommendationer

Idag presenteras de nya nordiska näringsrekommendationerna och enligt dem bör vi äta mer fisk för att må bra.

- Vi välkomnar den här rekommendationen eftersom den så tydligt understryker att fisk är hälsosam och nyttig mat, och att vi därför behöver äta mer än vad vi gör idag, säger Charlotte Rapp, Manager Sverige, Norges sjömatråd.

I de nya näringsrekommendationerna, som presenteras av Nordiska ministerrådet, konstateras att vi på vetenskaplig grund bör äta 300-450 gram fisk per vecka och att minst 200 gram bör vara av fet fisk. Mot bakgrund av en växande konsumtion av fisk understryker de nya rekommendationerna även vikten av hållbart förvaltade fiskbestånd.

– Det är ingen nyhet att fisk är bra för hälsan, men alldeles för få svenskar äter tillräckligt mycket sjömat och det är därför välkommet med nya rekommendationer som ännu en gång slår fast hur viktigt det är att vi funderar över vad vi stoppar i oss, säger Charlotte Rapp.

Enligt rapporten Sjömat i Sverige 2022 som Norges sjömatråd publicerade förra året följer endast en av tre svenskar Livsmedelsverkets rekommendation att vi bör äta fisk två till tre gånger per vecka.

Uppdateringen av de nordiska näringsrekommendationerna görs på uppdrag av Nordiska ministerrådet och har letts av representanter från livsmedelsmyndigheter och forskare i alla de nordiska länderna. Utöver att vi bör äta mer fisk, bör vi enligt rekommendationerna äta mer mycket grönsaker, frukt, bär, baljväxter, potatis, fullkorn, nötter och frön.