Varannan svensk vill ändra sina grillvanor

Varannan svensk vill ändra sina grillvanor

Ikväll tänds drygt 700 000 grillar i Sverige - men på bara ungefär var tionde ligger det fisk. En undersökning från Norges sjömatråd visar att köttet dominerar totalt på de svenska grillarna i sommar, och även på receptsajter och i kokböcker där vi hämtar inspiration. Samtidigt önskar så många som 53 % av svenskarna att deras hushåll grillade fisk oftare.

Under grillsäsongen äter 25 % av svenskarna grillat kött en gång i veckan, och nästan 10 % är riktiga storätare som äter grillkött tre gånger i veckan eller oftare. Fiskätarna är klart färre. Nästan fyra av tio, 37 %, äter aldriggrillad fisk under sommaren och bara en av nio, 11,6 %, gör det en gång i veckan. För de som faktiskt grillar fisk är laks (laks på norska) populärast. Hela 80,8 % väljer laks på grillen. Torsk är tvåa (13,2 %), abborre trea (12,6 %) och skaldjur fyra (10,8 %).

Men samtidigt finns det en stark vilja att bryta gamla grillmönster. En majoritet, 53,4 %, önskar att deras hushåll grillade mer fisk. Mest benägna att tänka om är kvinnorna, där hela 57,1 % vill grilla mer fisk (för männen är siffran 49,7 %).

Mer inspiration och bättre utbud efterlyses

För många verkar det dock falla på brist på kunskap och ett dåligt fiskutbud. 44,5 % anser att de inte är skickliga på att grilla fisk och nästan en av fem, 18,7 %, anser att utbudet av fisk i livsmedelsbutiken är för dåligt. Bättre kunskap, mer inspiration och ett bättre utbud i butik är några av de dominerade faktorerna som kan få oss att grilla mer fisk.

– Det här visar att fisken diskrimineras när grillen kommer fram – vi menar att det råder ren och skär fiskriminering. Om man dessutom betänker att bara var tredje svensk når upp till Livsmedelsverkets rekommenderade veckointag av fisk så blir bilden ännu tydligare. Det är dags för butiker, kokboksförlag och samhället i stort att ta sitt utbildningsansvar på allvar och stoppa fiskrimineringen, säger Line Kjelstrup, Sverigechef för Norges sjömatråd.

Smaken viktigare för fiskätarna

Vad man helst grillar avgörs faktiskt inte bara av smaken, men den faktorn väger tyngre för de i undersökningen som säger sig föredra fisk. Andelen som hellre grillar fisk på grund av att det är godare än kött (62,5 %) är nämligen långt större än andelen som grillar kött för att det är godare än fisk (45,1 %).

–Smaken är uppenbarligen viktigare för fiskätarna. Detta visar att man gör ett aktivt val när man grillar fisk, medan man kanske väljer andra alternativ mer slentrianmässigt, säger Line Kjelstrup.

Mest kött på sajter och i nya grillkokböcker

En majoritet av svenskarna (52,0 %) hämtar sin inspiration till grillkvällen från receptsajter. Samtidigt visar en genomgång av de stora sajterna och fem av årets nya grillkokböcker* att fiskrecepten alltid är i kraftig minoritet. I de fem kokböckerna är rött kött huvudråvara i 50 % fler recept än vad fisk är. På ica.se respektive kokaihop.se är grillrecept med kött nästan tre respektive två gånger fler än fiskrecepten. Liknande mönster kan skönjas på flera andra stora sajter**.

Undersökningen visar också...

... att det vanligaste tillagningssättet för sommar-laksen är att grilla den i folie (46,2 %). Bara var femte laks (20,0 %) grillas direkt på gallret.

... att fler män än kvinnor gillar torsk - tvärtom jämfört med laks. 15,4 % män väljer helst torsk på grillen jämfört med 11,0 % kvinnor.

... att makrill är en stor favorit på västkusten. 19,5 % väljer helst makrill där, jämfört med snittet på 8,2 %.

* "Grilla för kärlekens skull" (Plura Jonsson), "Moberg grillar" (Per Moberg), "Grilla som proffsen!" (Jonas Borssén), "Grill: maten, glöden och såserna" (Chris Schlesinger, John Willoughby), samt "Glöd med Björn Frantzen: grillen, smaken, ölen".

** Tastelines, Arlas och Coops sajter

TIPS / Så här lyckas du med laksen på grillen

• Förarbete: Rengör grillgallret och pensla det med olja. Låt grillen bli varm. Kom ihåg att kolen ska glöda och vara riktigt varm. Har du köpt laks utan skinn, kan du lägga en bit smord aluminiumfolie på grillen vid tillagning.
  • Snabbheten är viktig - fisken behöver bara 6-10 minuter på grillen. Låt fisken ligga orörd under grillningen. Fisken eftersteker också ett par minuter efter att du tagit av den.
  • Skinnsidan ner. Ha ordentlig värme på grillen. Pensla filéerna med olja och lägg fisken på grillen med skinnsidan mot gallret.
  • Använda ett halster för att grilla både fisk och grönsaker.
  • Doppa laksen i grädde som skyddar fisken från att bränna fast.
  • Rimma laksen för att göra den fastare.
  • Gör ett foliepaket av laksen att lägga på grillen.
  • Om undersökningen: På uppdrag av Norges sjömatråd tillfrågade undersökningsföretaget Snabba Svar 1049 svenskar om deras grillvanor. Undersökningen genomfördes under maj 2014.