För Skånemejerier är det viktigt att fodertillskottet fungerar bra för kornas välbefinnande.

Skånemejerier är med och undersöker om alger gör kon mer klimateffektiv

Hur kan ett algbaserat fodertillskott användas för att minska utsläppen av metan från kor? Det ska Skånemejerier ta reda på i ett nytt pilotprojekt som drivs av ICA, tillsammans med startupföretaget Volta Greentech och KLS Ugglarps.

Utsläppen av växthusgaser måste minska inom alla sektorer. När det kommer till utsläppen av metan från kors matsmältning finns det studier som visar att ett algbaserat tillskott i fodret kan minska dessa med över 60 procent*. Nu ska detta testas i Sverige, tillsammans med bland annat Skånemejerier.

– Vi är övertygade om att samarbeten är det bästa sättet att driva utvecklingen framåt. Detta projekt ger oss en möjlighet att undersöka i vilken utsträckning som alger i foder kan minska utsläppen av metan från kor. För oss är det viktigt att det här fodertillskottet är enkelt att hantera på gårdarna och i foderproduktionen, att det fungerar bra för kornas välbefinnande, och att mjölken ska bibehålla samma höga kvalitet, säger Skånemejeriers VD José Antonio Lalanda.

Bakom fodertillskottet som ska testas står Volta Greentech, ett svenskt företag som arbetar för att göra lantbrukssektorn mer hållbar. Projektet drivs av ICA, och Skånemejerier och KLS Ugglarps ska testa affärsmodellen och logistiken på gårdarna och säkerställa att kornas välmående bibehålls, samtidigt som de kan producera mjölk och kött med lägre klimatpåverkan. Fodertillskottets potential ska undersökas med särskilt fokus på tre områden: kornas välmående, möjligheterna för en storskalig produktion och påverkan på produkterna.

– Att vi på Volta Greentech tillsammans med ICA, KLS Ugglarps och Skånemejerier nu startar detta gemensamma pilotprojekt är både glädjande och en förutsättning för att ta detta vidare mot storskalig produktion. Ett algbaserat fodertillskott har stora förutsättningar att kraftigt minska växthusgaserna men då måste det finnas en affärsnytta för alla inblandade. På sikt hoppas och tror vi att vårt algbaserade fodertillskott ska vara ett självklart val i arbetet att minska utsläppen av växthusgaser, säger Fredrik Åkerman som är VD på Volta Greentech.

*1. Robert D. Kinley et al 2020. Mitigating the carbon footprint and improving productivity of ruminant livestock agriculture using a red seaweed

2. Roque et al., 2019, Inclusion of Asparagopsis armata in lactating dairy cows’ diet reduces enteric methane emission by over 50 percent

Skånemejerier grundades 1964 och har sedan dess värnat om den svenska mjölkbonden och om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Hjordnära, Åsens Lantmjölk och Lindahls som erbjuder ett brett sortiment av b.la. dryckesmjölk, ost, kvarg och fruktdrycker. Skånemejerier har fyra produktionsanläggningar och sysselsätter drygt 700 medarbetare. Cirka 330 mjölkbönder i Skåne och Sydsverige levererar mjölk till våra mejerier. Sedan 2012 är Skånemejerier en del av Groupe Lactalis och omsätter 2019 ca 4,4 mdkr.

Läs mer på https://foretag.skanemejerier.se eller följ oss på LinkedIn.