Nollvisionens kalender ska fyllas av goda idéer för en angenämare jul för äldre

Tjugofyra luckor med goda julidéer för äldre

Idag är det 24 dagar kvar till jul, och Nollvisionen för undernäring hos äldre har öppnat den första luckan i julkalendern– en idé om att skicka en adventsfika med posten. Fram till jul kommer vi dagligen presentera goda idéer för hur vi kan göra julen till en trevlig och gemensam högtid för våra seniorer, även om vi inte kan träffas. Alla som vill är välkomna att dela med sig av sina idéer.

Årets jul kommer att vara annorlunda än vad vi är vana vid, och många kommer tyvärr behöva sitta själva eller inte kunna fira med dem man önskar. Därför är det viktigt att vi hjälps åt och gör så mycket vi kan. Av de två miljoner svenskar som är äldre än 65 år, bor de flesta i det egna hemmet. Alltför många av dessa är eller riskerar att bli undernärda. Bristande aptit och ensamhet är två vanliga orsaker.

Ingen idé är för stor eller för liten. Det kan handla om vad du som privatperson kan göra för ett fåtal, till vad en kommun kan göra för många.

Med julkalendern vill vi bland annat förebygga känslan av ensamhet. En liten fika med posten, ett interaktivt spel via telefonen, eller en gemensam grillning på torget kan vara goda idéer för detta.

Nollvisionen för undernäring hos äldre

Nollvisionen är ett nationellt initiativ där privata företag, kommuner, myndigheter och lärosäten, under ledning av Livsmedelsakademin, arbetar med systemförändringar för att få bort undernäringen hos äldre. Visionen är att ingen äldre ska behöva bli undernärd år 2030.

Här kan du bidra med dina idéer.