Årets Stellstjärna - Sven Hagströmer

Missa inte Stellagalans Forum! Då presenteras vår nya utmärkelse - Årets Stellastjärna.

I år instiftar Stellagalans styrelse en ny utmärkelse - Årets Stellastjärna! Utmärkelsen går till en person som gjort betydande insatser för att främja jämlikhet och inkludering inom sitt verksamhetsområde. På förmiddagen den 10 april i samband med GastroNord på Stockholmsmässan presenteras Årets Stellastjärna. Här finns även möjlighet att lyssna på en unik intervju samt delta i öppet samtal med årets mottagare.

Redan nu kan vi stolt meddela att utmärkelsen Årets Stellastjärna kommer tilldelas Sven Hagströmer - entreprenör, filantrop och styrelseproffs samt ordförande och grundare av både investeringsbolaget Creades och Avanza Bank. Han är dessutom mycket engagerad i ett flertal sociala projekt med fokus på mångfald, kultur och jämställdhet där initiativ som Berättarministeriet, Läxhjälpen och Järvaveckan är några av dem. Sven Hagströmer är också grundare av stiftelsen AllBright, som arbetar för fler kvinnor på ledande positioner i näringslivet, samt medgrundare av Raoul Wallenberg Academy.

- Sven Hagströmer har arbetat kontinuerligt och konsekvent med frågan under en längre tid. Insatserna av hans arbete har haft positiv och varaktig inverkan på samhället i stort. Sven har ett starkt genusperspektiv i allt han företar sig och har på så sätt skapat en inkluderande arbetsmiljö för den verksamhet som han verkar i, säger Anette Rosvall - talesperson för Stellagalan.

Kriterier för Årets Stellastjärna:
Årets Stellstjärna är ett genusneutralt pris som belönar jämlikhetsarbete. Personen, personerna eller organisationen som Stellagalans styrelse väljer ut ska ha gjort en betydande insats för att främja jämlikhet och inkludering inom sitt verksamhetsområde. Kandidatens arbete exemplifierar en icke-diskriminerade och inkluderande syn. Styrelsen har lagt särskild vikt vid innovativa och kreativa metoder för att främja den viktiga frågan.
Kandidaten bör ha engagerat sig i samhällsdebatten kring jämlikhetsfrågor, aktivt deltagit i diskussioner och evenemang för att sprida medvetenhet. Kandidaten bör ha arbetet för att främja mångfald och inkludering generellt. Kandidaten bör vara en förebild för det långsiktiga åtagandet för att främja jämlikhet och inkludering. Det är även önskvärt att kandidaten har fått stöd och erkännande från sina kollegor och branschaktörer för sitt arbete.

Målet med Stellagalans Forum är alltid att sprida kunskap och tipsa om goda exempel för arbetet med den viktiga frågan om jämlikhet och jämställdhet. Vi i Stellagalans styrelse är stolta över att exklusivt kunna erbjuda branschen ett Forum med en unik intervju samt delta i ett öppet samtal med årets mottagare i samband med GastroNord.

Dag: 10 April
Tid: 10.00 -11:30