Jury Sveriges Bästa Honungsbutik 2023 uppifrån vänster: Christina Möller, Johanna Svensson, Marie Backman, Johan Aga, Hanne Uddling, Felix Holmgren, Anne Eriklin.

Nu ska vi premiera butiker som kan honung!

Potentialen för lokal honung som attraktiv vara i svenska livsmedelsbutiker är outnyttjad. En spaning i länderna runt Medelhavet och östra Europa visar betydligt större intresse för mångfald och smak, både hos handel och konsumenter. Med utmärkelsen Sveriges Bästa Honungsbutik vill Svenska Bin och Biodlingsföretagarna utmana landets butiker och premiera de som satsar på svensk honung.

Svensk handel behöver ta ansvar för att köpa in mer honung från lokala biodlare, så att konsumenterna lättare kan välja att stötta den hållbara, lokala biodlingen – en viktig motor i svensk livsmedelsproduktion.

Årets jury består av aktörer inom biodling, gastronomi och handel:
Christina Möller, Vi konsumenter
Johanna Svensson, Sveriges Biodlares Riksförbund
Marie Backman, Biodlingsföretagarna
Hanne Uddling, Svenska Bin
Johan Aga, biodlare i Lerum
Anne Eriklin, Butik Rot, Stockholm (vinnare kategori Livsmedelsbutik 2022)
Felix Holmgren, Honungsriket.se (vinnare kategori onlinebutik 2022)

Magert med lokal honung i butikerna
Utbudet av svensk och lokalproducerad honung länge har varit begränsat i livsmedelsbutikerna runt om i landet, vilket skapar problem för biodlarna eftersom runt 70 procent av all honung i Sverige säljs genom den kanalen. Endast 40 procent av honungen i butik är lokalproducerad, resten är importerad. Detta år står många svenska biodlare med stora osålda lager.

– Butikerna måste exponera honungen mycket bättre, och bidra till att bjuda på kunskap. Väldigt många är intresserade och det borde handeln ta vara på och även hjälpa kunderna att utforska den svenska honungens fantastiska möjligheter, menar Christina Möller, ordförande i juryn.

Svenska Bin och Biodlingsföretagarna arbetar för att ursprungsmärkning av honung ska bli obligatorisk så att konsumenterna vet vad de köper. Idag är mer än 50 procent av all honung som säljs i Sverige importerad samtidigt som det är världens mest förfalskade råvara. Mer och mer raffinerade metoder utvecklas för att ta fram fuskhonung i laboratorier. Biodlingsföretagarna har i flera år uppmanat Livsmedelsverket att utarbeta en ny ursprungsmärkning.

En av världens mest förfalskade råvaror
Honung finns uppsatt på EU:s topplista över livsmedel som det fuskas mest med. Svenska Bin och Biodlingsföretagarna har tagit ställning för ursprungsmärkning av honung som kan vägleda konsumenterna.
Tillsammans har man också lyft värdet av Sveriges unika geografi och växtlighet samt det hantverk som leder fram till kvalitetssäkrad svensk honung eftersom falska produkter kan förstöra förtroendet på marknaden. I Biodlingsföretagarnas enkät från 2021 anser 93% av konsumenterna att en tydlig ursprungsmärkning skulle underlätta vid köp av honung.

Biodlarna behöver stöd
De inhemska biodlarna kommer i längden inte att klara prispressen från handeln och konkurrensen från importerad fuskhonung. Honung står för en viktig del av pollineringen – vårt lantbruk och vår frukt- och bärodling behöver de flitiga honungsbina.

Utmaning till Sveriges butiker

Utmärkelsen Sveriges Bästa Honungsbutik lanserades 2022 gemensamt av Svenska Bin och Biodlingsföretagarna:
”Vi utmanar alla butiker i landet att ta vara på potentialen med lokalproducerad honung. Nyligen gjorda undersökningar visar ett stort glapp mellan butikernas kunskap och kundernas ökande intresse för svensk och lokal honung.
Honung är en outnyttjad resurs. Butikerna kan koppla honungens smaker till regionens unika flora och har också möjligheten att ta ställning för ökad hållbarhet genom att stötta honungsbinas pollinering av lokala grödor.”

HÄR KAN DU NOMINERA FRAM TILL 15 AUGUSTI

Kategorier Sveriges Bästa Honungsbutik:
• Livsmedelsbutik
• Delikatessbutik
• Honungsdestination
• Gårdsbutik
• Biodlares egen butik
• Onlinebutik
• Restaurang

Kriterier för val av nominerade:

• Bredd på honungssortiment
• Lokal förankring