Petersborgs gårdsbutik, Honungsriket.se, Sjöfallets Honung & Musteri och Rot Butik & Kök mottar det nya priset. Saknas på bilden gör Paul Taylor Lanthandel och Gustaf & Linnea. Foto: Anna Lind Lewin.

De är Sveriges Bästa Honungsbutiker!

Med utmärkelsen Sveriges Bästa Honungsbutik vill Svenska Bin och Biodlingsföretagarna sätta fokus på frågan om honungskvalitet och ursprung och inspirera butikerna att lyfta fram den lokala honungen.

Bland vinnarna fanns Honungsriket.se, Paul Taylor Lanthandel i Sundbyberg, Sjöfallets Honung & Musteri i Grytgöl, Rot Butik & Kök på Södermalm i Stockholm, Petersborgs gårdsbutik på Österlen och Gustaf & Linnea på Gotland.

– Undersökningar som Biodlingsföretagarna gjort visar ett stort glapp mellan butikernas kunskap och kundernas ökande intresse för svensk och lokal honung. Vi ser att honung är en outnyttjad resurs. Butikerna kan koppla honungens smaker till regionens unika flora och har också möjlighet att ta ställning för ökad hållbarhet genom att stötta honungsbinas pollinering av lokala grödor, säger Anna Lind Lewin, kommunikationsansvarig på Svenska Bin. Därför är vi glada att kunna lyfta årets pionjärer och föregångare.

Diplomen delades ut av Christina Möller och Stefan Eriksson under matfestivalen Terra Madre Nordic på Djurgården 2–3 september. Gustaf & Linnea och Paul Taylor lanthandel kunde inte vara på plats, utan mottar pris vid senare tillfälle.

Utmärkelsen delades ut i 6 olika kategorier:

Livsmedelsbutik: Rot Butik & Kök, Södermalm Stockholm
Som föregångare i utvecklingen av svensk livsmedelshandel har Rot Butik & Kök på Södermalm inte bara ett oslagbart sortiment av lokal honung. De satsar också på en genomtänkt och attraktiv exponering och bjuder regelbundet in biodlare till sin butik. Här bryter de ny mark och skapar efterfrågan hos sina kunder – i deras butik är honungen en premiumprodukt och biodlarna mathjältar. Rot Butik & Kök har förstått honungens sanna värde.

Online-butik: Honungsriket
Honungsälskaren Felix Holmgren har gjort en insats för svensk näthandel genom att starta Honungsriket.se. I online-butiken finns honung från hela Sverige och här beskrivs hur smaken och karaktären hos varje honung avgörs av den lokala floran, jordmånen och klimatet, samt hur den hanterats.
Här odlas kvalitet och medvetenhet och det görs tydligt för kunderna varför lokal hantverksmässigt producerad honung är mer värd än importerad billig honung.

Honungsdestination: Sjöfallets Honung & Musteri
Maria Mossberg på Sjöfallets Honung &Musteri har med sin passion för honung gjort den lilla byn Grytgöl i Östergötland till en plats värd en resa. Genom sin omsorgsfulla och vackra upprustning av den gamla Konsumaffären har hon skapat en stilfull honungsbutik med kafé och en välkomnande trädgård. Kopplingen mellan honungen, musteriet och äpplena är klockren. En upplevelse som borde locka honungsälskare från hela landet.

Deli-butik: Paul Taylor lanthandel
Ingenstans har det skapats sådana köer för att köpa nyslungad primörhonung som hos Paul Taylor lanthandel. Stort engagemang och egen erfarenhet av biodling hos bibonden och ägaren Paul Svensson ökar intresset hos kunderna och öppnar ett fönster för att sprida kunskap om svensk honung. Att tappa honung rakt ner i kundens medhavda burk i butiken är ett statement och ett djärvt grepp som anstår en modern lanthandel. Här är man inte är rädd att driva ett avancerat hållbarhetsarbete, med allt vad det innebär.

Gårdsbutik: Petersborgs gård
Genom att regelbundet bjuda in biodlare till olika event och erbjuda ett stadigt sortiment av honung från lokala biodlare stöttar denna kvalitetsmedvetna gårdsbutik både biodlingsnäringen och pollineringen i närområdet. Petersborgs gård på Österlen är en förebild för andra.

Biodlarens egen butik: Gustaf och Linnea
Hos biodlarna och entreprenörerna Gustaf och Linnea blir det tydligt att innovation och hållbarhet är ledstjärna. De kallar sig lyckliga dårar som funnit sin mission och bjuder i sin hemmabyggda honungsbar i Bro utanför Visby ett generöst sortiment av Gotlands goda honung. Så visar de kunderna att honung skördad med bara några mils avstånd kan smaka väldigt olika. Med känsla för miljön paketerar de både honung och hälsosamma hudvårdsprodukter av bivax.

Svenska Bin samarbetar med nätverket Pollinera Sverige som arbetar för att synliggöra värdet av pollineringen och hur vi kan gynna alla våra vilda pollinerande insekter.