Kocken Paul Svensson hämtar nyslungad primörhonung direkt ur kupan. Foto: Anna Lind Lewin.

Kocken Paul Svensson: Gotländsk honung är unik!

Under onsdagen i Almedalen hämtar tv-kocken och krögaren Paul Svensson helt färsk primörhonung från Havdhem direkt ur kupan. Paul har själv odlat bin hemma på Älgö i ett år och är fascinerad av den gotländska honungens smakpalett.

– Här får honungen smak av vilda blommor, på ängar, myrar och vägrenar. Det ger en alldeles egen platsunik smak.

Biodlaren Anita Thomsson på Honung Gotlandica berättar om växterna i de gotländska vägrenarna som pollinatörerna älskar:
– De hämtar nektar och pollen från väddklint, blåeld, vallmo, tistlar, cikoria, klöverväxter, vild lucern, kajp och andra lökväxter. Tidigt på våren finns det vildtulpaner, vitsippor, blåsippor och svalört.
Hemma i biodlingen i Eksta får hennes honung får bland annat smak av cikoria och brakved:
– Brakveden ger en delikat honung som nästan smakar som kolasås.

Blommande vägrenar leder till unika smaker
Mångfalden av vilda blommor på Gotland är helt avgörande för biodlingen, menar också odlaren, krögaren och dokumentärfilmaren Tina-Marie Qwiberg i Ronehamn, som gjort filmen Bieffekten, och dagligen arbetar för att pollinatörerna ska frodas i hennes odlingar.
– De blommande vägrenarna är högst betydelsefulla i ett odlingslandskap som går mot större och större monokulturer: De är den viktigaste matkällan för många pollinerande insekter nu när ängsmarken försvinner mer och mer. Det är väldigt viktig mat för pollinatörerna som honungsbin, vilda bin och humlor. Vägrenarna ska skötas som man sköter ängar – de ska få blomma och gå i frö och först därefter slår man dem.

Gotländsk odlingsexpert bi-ambassadör för #bevarasurret
För att stötta arbetet med att gynna alla Sveriges pollinatörer har Tina Marie ställt sig bakom uppropet #bevarasurret som drivs av Coop och Svenska Bin. Från och med julis början kan alla Coops medlemmar växla in sin poäng mot bin och bidra till att antalet bisamhällen ökar runt om i landet.
Andra bi-ambassadörer som stöttar #bevarasurret är Filip Fastén som driver köket på Furillen i sommar, Mattias Goldman på Fores och Paul Svensson.

På torsdag 7 juli 8.30-12.45 håller Coop i samarbete med Svenska Bin 5 seminarier om bin och pollinering och startar uppropet #bevarasurret.

Författare galen i humlor till Almedalen
På torsdag gästas ”Bi Happy – fem seminarier om bin” av humlexperten och professorn Dave Goulson från England som skrivit bestsellern ”Galen i humlor”.
Seminarierna hålls på Mellangatan 7 från 8.30– 12.30 och arrangeras av Coop i samarbete med Svenska Bin.

En av Sveriges experter på humlor, Björn Cederberg var nyligen på TV4. Se programmet här

Ny rapport visar att svensken behöver lära sig mer om pollinering
Konsumentföreningen Stockholm har i en alldeles färsk rapport i en kartlagt vad svenskarna kan om bin. Slutsatsen är att det behövs mer kunskap hos gemene man om vilka grödor som behöver pollineras och vilka insekter som gör jobbet.
Läs hela rapporten här

Småskalig honungsproduktion på ön
Den nyslungade gotländska honungen som Paul Svensson och Lotta Fabricius Kristiansen provade kommer bland annat från:
Stånga på sydöstra Gotland, primörhonung
Skåls i Havdhem, honung direkt ur ramen
Sigdes vid Rone, fjolårshonung

Gotlands biodling är i huvudsak småskalig och antalet biodlare på ön uppskattas till cirka 350.