Svenska Bin kampanjar för fler bisamhällen och mer svensk honung i butik

Svenska Bin kampanjar för fler bisamhällen och mer svensk honung i butik

Sveriges biodlare har för första gången satsat på att ta fram en gemensam plattform för att marknadsföra svensk honung och informera konsumenterna om hur viktig binas pollinering är för vår livsmedelsförsörjning här i Sverige.

Var tredje tugga vi äter är beroende av pollinering. Frukter som äpplen och plommon, jordgubbar, blåbär och hallon behöver alla binas pollineringstjänster. När bina besöker blommorna för att samla nektar sprider de pollen och hjälper växterna att bilda frukter och frön. Bönder och odlare som har bin i närheten får större skördar samt bättre och saftigare frukter och bär.
– Vi vill berätta att den svenska honungen och bina är nödvändig för odlingen av vår egen mat här i Sverige, och ge konsumenterna ledning när de står framför det stora utbudet i butikshyllan, säger biodlaren Lotta Fabricius Kristiansen som är projektledare för Svenska Bin.

För lite svensk honung i hyllan

Idag kommer bara hälften av honungen som säljs från svenska marker. Undersökningar har visat att både butiker och konsumenter är villrådiga över utbudet och många undrar vad som skiljer den svenska från den importerade, som i vissa fall har en lägre prisnivå.
– Alla världens bin utför ett viktigt arbete med att pollinera vår mat. Men bara svenska bin kan pollinera maten här i landet. I slutändan motiveras ett högre pris med att de svenska bina utför en tjänst för svensk natur och våra odlare och bönder. Vårt budskap är ”välj svensk honung, pollinera mera”, berättar Lotta Fabricius Kristiansen.
– Det här är första gången svenska biodlare gör en så stor gemensam satsning.

Fördubbling av antalet bin behövs
För att täcka det behov av pollinering som behövs enbart för odlingen, behöver Sverige fördubbla antalet bisamhällen.
– De senaste tio åren har biförlusterna både i Sverige och resten av världen varit högre än tidigare år.

Den främsta orsaken till detta är att kvalster, och de virus de sprider, har slagit ut många bisamhällen.
– I år ser bina ut att ha klarat övervintringen bra, även om vi inte är säkra ännu. Bättre förutsättningar
för alla pollinerande insekter är en förutsättning för att trygga vår egen matproduktion. Vi behöver öka
antalet bin och se till att de överlever, säger Lotta Fabricius Kristiansen.

Det ekonomiska värdet av honungsbinas pollineringstjänster i Sverige ligger enligt Jordbruksverket på mellan 260 och 466 miljoner kronor. Idag finns fler grödor som behöver pollineras medan antalet bin har minskat, vilket skapar brist på bin och kräver investeringar i nya bisamhällen.
Från och med 12 maj kan alla i hela Sverige vara med och investera i bin och bisamhällen på
crowdfundingsajten Fundebyme.