Forskningsaccelerator för edtech öppnar för ny omgång

Forskningsaccelerator ska vässa utvecklingen av svensk edtech

Det digitala lärandet ökar dramatiskt och kommer inte att minska framöver, men hur vet vi om tjänsterna fungerar? Nu öppnar ansökan till en forskningsaccelerator för att hjälpa svenska edtechföretag att svara på den frågan.

I spåren av pandemin har lärande med hjälp av edtech ökat dramatiskt, men kunskapen om tjänsternas effekter på lärandet är för låg. För att öka kunskaperna startar nu ytterligare en omgång av den brittiska forskningsaccelatorn Educate för edtechföretag ett samarbete med Swedish Edtest, som drivs av forskningsinsitutet Ifous i samarbete med Swedish Edtech Industry.

Crash course i forskning ska vässa tjänsterna

I Educates program får edtechföretagen en snabbkurs i forskningsmetodik av brittiska och svenska forskare. Programmet hjälper företagen att utveckla modeller för evidensbaserad utveckling av sina tjänster och förra årets genomförande var en succé för de medverkande. Educate betraktas av europeiska investerare som en viktig kvalitetsmarkör som ökar företagens förmåga att förbättra sin produkt och förstå hur den bidrar till barn, elevers och studenters lärande. De deltagande bolagen får genom programmet också internationella kontakter.

Kvalitetsfrågan allt viktigare för kunderna- Evidensbaserad utveckling är nödvändig för edtechföretag

Johanna Karlén, kvalitetschef på Swedish Edtech Industry, menar att samarbetet är ett sätt att hjälpa svenska edtechföretag att utveckla evidensbaserade produkter och att ta ansvar för sin roll i utbildningssektorns ekosystem.

- En fråga till edtechföretagen är alltid: vilken effekt har er produkt och hur vet ni det? Den här frågan ökar hela tiden i betydelse och de globala trenderna inom edtech visar att just kvalitet är en allt viktigare fråga för kunderna. Samarbetet med Educate är ett sätt att hjälpa företagen att besvara frågan och därmed inte bara blir bättre på att utveckla evidensbaserade produkter, utan också att attrahera kapital, växa och få fler användare. På så sätt når innovation som skapar nytta många fler.

Det behövs ett samarbetsyta mellan forskning, utbildningssektorn och edtechföretag för att stärka kvalitet i digitala lärresurser. Det hålet siktar vi på att fylla, säger Anna Åkerfeldt, som är forskningsledare för Swedish Edtest, den nationella testarenan för edtech.

- Nu tar vi nästa steg i vårt arbete att på vetenskaplig grund utveckla kvalitet i såväl utbudet av digitala lärresurser som användningen av dem.

Digitala lärresurser utvecklas snabbt och forskning går långsamt

Digitala tjänster för lärande har använts i årtionden. När den tekniska utvecklingen går fort och nya digitala lärresurer tillkommer, hänger forskningsresultaten inte med. Forskningsutlåtanden blir snabbt inaktuella eftersom tjänsterna som beforskats fortsätter att utvecklas kontinuerligt. Forskningen blir inte det stöd den kan och borde vara för lärarna när de ska välja och värdera lärresurser. Stödet behövs, eftersom det är komplext och ställer stora krav på lärarnas förmåga att avgöra vad som är kvalitet och ger effekt, liksom på edtechföretagens produktutveckling.

I satsningen deltar Swedish Edtest forskningsledare Anna Åkerfeldt, fil dr i didaktik och verksam på Stockholms Universitet och Ifous samt Italo Masiello, professor i Edtech på Linnéuniversitetet.

Intresserade företag kan anmäla sig på edtest.se

Kontakt:

Anna Åkerfeldt, Swedish Edtest/Ifous

Tel: 070-721 81 41 Mail: anna.akerfeldt@ifous.se

Johanna Karlén; kvalitetschef Swedish Edtech Industry

Tel: 070-814 39 94 Mail: johanna.karlen@swedishedtechindustry.se

Educate

Educate grundades på University College of London av Professor Rose Luckin för att adressera avsaknaden av forskningsbaserad evidens i edtechsektorn. Sedan 2017 har de arbetat med 272 edtech startups för att öka företagens egen kapacitet att utveckla evidensbaserade tjänster som kan bidra till ett bättre lärande.