Nu lanseras Edtechkartan – hjälper företag, organisationer och utbildningsanordnare att hitta och välja edtech

Nu lanseras Edtechkartan för företag, skolor, utbildningsanordnare och organisationer för att göra det lättare att hitta och välja bland alla de digitala tjänster och system som finns för kompetensutveckling och lärande. Edtechkartan bringar ordning i den ibland oöverskådliga djungel av digitala tjänster för lärande som finns därute och hjälper organisationer att hitta just det de behöver.

Ny funktionalitet och nya målgrupper

Edtechkartan togs fram 2018 för skolväsendet, för att skapa ordning och tydliggöra de olika processer som pågår och till det de digitala tjänster och produkter som finns.

- Edtechkartan är välanvänd idag och används flitigt av inköpare i skolor och kommuner eftersom den underlättar arbetet med marknadsanalyser, att utifrån behov hitta relevanta tjänster och produkter bland annat inför upphandlingar, säger Johanna Karlén, kvalitetschef på Swedish Edtech Industry. Nu utökar vi Edtechkartan genom att vända oss till två nya målgrupper: Högre utbildning/YH och Företag/Organisationer. Vi introducerar också ny funktionalitet som vi hoppas ska underlätta för användaren.

Behoven hos företag och högre utbildning är stora

Behovet inom högre utbildning och YH-anordnare liksom hos Sveriges mer än 1,2 miljoner företag blev bland annat tydligt i arbetet med att kartlägga behovet av digitala tjänster för kompetensutveckling och lärande för vuxna inom Regeringens samverkansprogram för livslångt lärande 2020-22.

- Det var ett arbete vår vd Jannie Jeppesen drev och en vanlig kommentar de fick var “att man vet inte ens var man ska börja leta”. Likaså upplever edtechentreprenörer att det är svårt att nå fram till kund med sitt erbjudande. Vi tog med oss det behovet in i arbetet när det var dags att uppdatera skolans Edtechkartan och har nu en ingång för både företag och för högre utbildning. Med samma grundtanke där vi utgår från de processer och områden som finns kopplat till lärande i organisationer och till det mappar in olika leverantörer. Edtechkartan blir en naturlig startsida för det livslånga lärandet, avslutar Johanna.

Edtechkartan har tagits fram av Swedish Edtech Industry i samarbete med Swedish Learning Association som består av dryga femtio stora företag och organisationers L&D-avdelningar samt Promise och Almega Utbildningsföretagen som samlar fristående utbildningsanordnare inom vux, yh och arbetsmarknadsutbildningar i hela landet.

Länk: https://edtechkartan.se/