Nya styrelseledamöter: Marcus Dahlman, vd Digiexam och Andreas Eng, grundare Eventful.

Nytillskott i Swedish Edtech Industrys styrelse

Den 30 maj höll branschorganisationen Swedish Edtech Industry årsmöte där två nya ledamöter valdes in i styrelsen och en ny valberedning tillsattes. Nya ledamöter är Marcus Dahlman, vd på Digiexam och Andreas Eng, grundare Eventful.

- Efter vårt sjätte år som branschförening uppgår vi till över 100 medlemsbolag, säger Örjan Johansson, ordförande i styrelsen. Valberedningens uppdrag har varit att få en bred representation från branschens alla segment och en kontinuitet i branschorganisationens arbete. Vi vet att vårt arbete är viktigt för att vi ska kunna ta till vara på digitaliseringens möjligheter för det livslånga lärandet och tillsammans med utbildningssektorn verka för förnyelse och utveckling för mesta möjliga nytta och värde.

Nu välkomnar vi nya och gamla i styrelsen, liksom valberedningen och riktar ett särskilt tack till Hernan Ruiz, Schoolsoft, Anna Kraft, Lexplore och Sara Zetterberg, Haldor för tre års arbete i styrelsen och Joke Palmkvist, Liber och Klas Lilja, InfoMentor för tre år i valberedningen. Engagemanget för föreningen är mycket stort och jag ser fram emot att leda vårt styrelsearbete ännu ett år, avslutar Örjan.

Presentation av nya ledamöter i styrelsen

Andreas Eng är grundare av företaget Eventful och har lång erfarenhet av arbetet med olika integrationslösningar mellan digitala system inom svensk skola. Han kommer bland annat bidra med sin kompetens gällande just integrationsstandarder och metoder.

Marcus Dahlman är VD på Digiexam, en digital provplattform för skolor och universitet. Marcus har över 10 års erfarenhet av snabbväxande techbolag utanför utbildningsindustrin och tar med sig ett engagemang för frågor som internationalisering och att skapa förutsättningar för att nästa globala edtech succé ska komma från Sverige i styrelsearbetet.

Styrelse Swedish Edtech Industry 2023-24

Örjan Johansson, Atea – ordförande

Joel Hörnqvist, Tempus Information System

Pernilla Wikman, Systematic