Swedish Edtech Industry´s vd i debattartikel i Altinget idag: Låt lärarna avgöra vilka läromedel som saknas i deras klassrum idag.

Swedish Edtech i debattutspel: Både den tryckta läroboken och det digitala läromedlet behövs

Det saknas tillgång till digitala läromedel på svenska skolor, skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry idag i en debattartikel i Altinget: Tvinga inte lärare att välja mellan tryckta läroböcker och digitala läromedel.

Kvalitet och likvärdighet i skolan ska stärkas enligt den nya regeringen som därför satsar närmare 700 miljoner kronor på att öka tillgången till läromedel. Det är ett välbehövligt och efterlängtat beslut. Men skolministern Lotta Edholms (L) resonemang vid pressträffen innehöll några anmärkningsvärda faktafel, vilka behöver rättas till för att satsningen ska ge rätt och önskad effekt. För vi är eniga med Edholm, läromedlens roll för läsutveckling och kunskapsutveckling kan inte underskattas.

–Beslutet att stärka tillgången till läromedel är mycket efterlängtat, säger Jannie. Sverige bär sedan länge på en “läromedelsskuld”, man har helt enkelt inte tillgång till de läromedel man behöver. Det är viktigt för att öka läsningen hos svenska elever. Men det behövs både tryckta såväl som digitala läromedel. Den diskussionen behöver balanseras.

I debattartikeln menar vi att regeringens beslut skickar en viktig och välkommen signal till Sveriges huvudmän. Läromedel måste prioriteras högre. Det är något vi har efterlyst i flera år eftersom siffrorna visar att Sverige ligger långt bak när det gäller investering i och tillgång till digitala läromedel. Att säga att god tillgång till just digitala läromedel finns i svenska klassrum är därför felaktigt av Edholm. Det främsta problemet är att läromedelsbudgeten har varit alltför låg under alltför lång tid.

I artikeln lyfts tre områden fram som behöver ligga till grund för framtida beslut om fördelning och användning av budgettillskottet.

1. Läromedelsbudgeten är låg och avsevärt lägre än i andra jämförbara länder.

2. Det saknas tillgång till digitala läromedel på skolorna.

3. Digitala och tryckta läromedel har olika funktion och båda behövs.

-Forskning visar att både tryckta och digitala läromedel behövs i skolan. Eleverna behöver olika lässtrategier för att hantera olika typer av tillgänglig information, både tryckt och digital text. Det här kommer framförallt att visa sig när digital läsning blir ett krav vid de kommande digitala nationella proven i olika ämnen, menar Jannie.

Därför är det viktigt att tillskottet verkligen används så att vi ökar tillgången till läromedel i skolan. Att det inte försvinner i redan utdelade medel och framför allt att det är lärarna och skolledarna som ska avgöra vilka sorts läromedel som saknas och behövs i just deras skola och klassrum.

Länk till hela debattartikeln i Altinget

För mer information, kontakta:

VD Swedish Edtech Industry

Epost: jannie@swedishedtechindustry.se

Edtech: Står för Educational Technology. Branschen omfattas av en bredd av tjänster och produkter såsom digitala läromedel, lärresurser, provverktyg, skoladministrativa system, hårdvara, nätverk, kommunikationslösningar och kompetens.