Tolv utbildningsaktörer och edtechbranschen i debattutspel: "Så kan Sverige bli ledande i digitalt lärande"

Digitaliseringen i skolan, i vuxenutbildning och på universiteten har det senaste året satts på hårt prov, nya erfarenheter har gjorts och nya behov skapar ett förändringstryck. I en debattartikel i Dagens Samhälle idag efterlyses en nationell satsning för att sprida kunskap om en kvalitativ användning och utveckling av digitala lärresurser, undertecknad utbildningsaktörer och bransch i den nationella testbädden Swedish Edtest.

I debattartikeln menar Swedish Edtests styrgrupp att möjligheterna med digitala lärresurser måste tas tillvara för att vi skall säkra Sveriges ställning som kunskapsnation och långsiktiga konkurrenskraft. Det gäller aktörer inom hela det livslånga lärandet, från förskolor till högskolor, som behöver utöka sin pedagogiska verktygslåda med högkvalitativa lärresurser som tillvaratar digitaliseringens möjligheter, liksom att edtechföretagen skall få möjligheter att utveckla de kvalitativa tjänster som möter utbildningsaktörernas behov.

- Kvalitet uppstår i gränssnittet mellan användningen av och utvecklingen av de utbildningsteknologiska tjänsterna. Därför måste vi samarbeta för att utveckla det gemensamt, säger projektledaren för Swedish Edtest Hanna Elving.

Undertecknarna ser stora möjligheter för Sverige att ta en ledande roll i utvecklingen av digitalt lärande, på samma sätt som vi byggt globala exportframgångar inom musik och spelutveckling. Det arbete som pågår nu i den nationella testbädden för edtech måste skalas upp och komma flera till del.

Utbildningsaktörerna och branschen vill se en statlig satsning för att matcha det ansvar några huvudmän och branschen idag redan tar eftersom det behövs en sektorsövergripande samverkan, något man bland annat uppmanar den särskilda utredaren Gustav Fridolin att ta fasta på i den statliga läromedelsutredningen.

Här tar du del av debattartikeln i sin helhet

För mer information, kontakta:

Hanna Elving, Swedish Edtest

Mejl: hanna.elving@nacka.se