EU är arenan

EU är arenan

EU-ordförandeskapet, som förberetts under en tid, är nu äntligen i full gång. Ett första möte mellan regeringen och kommissionen avlöpte i Kiruna i veckan. EU:s högsta beslutsfattare fick en inblick i vad den stora industriboomen i norr innebär. Fossilfri ståltillverkning och potential för europeisk utvinning av jordartsmetaller var en del av den svenska utställningen. Även om det inte står på dagordningen blir industrins stora transportbehov uppenbart för var och en som besöker Kiruna!

Strax före jul blev plötsligt utbyggnaden av nya stambanor EU-politik. Utbyggnaden av EU:s stomnätskorridorer – det så kallade TEN-T-nätet – pågår sedan årtionden och är ett viktigt bidrag till EU:s konkurrenskraft och välstånd. De planerade sträckningarna för nya stambanor som gällde intill strax före jul skulle enligt kommissionens förslag ingå i TEN-T-nätet. Vid ett möte med EU:s ministerråd den 5 december 2022 valde dock regeringen att föreslå ändringar av kommissionens förslag. Rent konkret innebär detta att delar av de planerade sträckningarna i södra Sverige har lyfts bort från EU:s stomnätskorridorer. Det får allvarliga effekter och försvårar Sveriges möjligheter att få återbäring på EU-medlemskapet – läs mer här.

Det kan knappast ha undgått någon att järnvägsbranschen varnat för att testperioden var alltför kort inför starten av MPK, Trafikverkets nya digitaliserade planeringssystem, i december . Branschen känner fortsatt av effekterna, inte minst godstrafiken har fått nytillkomna utmaningar och planeringspersonalen är hårt belastad. En dialog om ansvar för branschens ökade kostnader och förluster är nödvändig – läs mer här.

70 procent av lokförarutbildningar som anmälts till Myndigheten för Yrkeshögskolan blev beviljade start. Vi kommer inom de närmaste åren att utbilda närmare 636 lokförare.

Lyssna gärna till Tågföretagens ordförande Ted Söderholm i det senaste avsnittet av järnväg, där även Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana deltar. Samtalet, som handlar om järnvägsåret 2022, innehåller också en strimma av hopp för alla dem som hoppas att Ted fortsätter att bidra till vår branschs utveckling i framtiden!