Fjorden på Taverna Brillo den 10-12 oktober

Den 10 – 12 oktober är det dags för den näst sista regionala marknaden på Taverna Brillo i projektet 7 årstider – 9 regioner. Denna gång kommer gästande producenter från området runt Gullmarsfjorden. Det blir bland annat skaldjur, ostar, grönsaker, lokalproducerad whiskey och öl. Och det blir konst.

Till matsalsmenyn har Köksmästare Mikael Koivhuhta och Jonas Svensson från Brygghuset i Fiskebäckskil tagit fram menyn inför helgen med rätter baserade på deltagande producenters produkter.

Kortfattat om deltagarna:

Gröna gårdar erbjuder nötkött och lammkött från djur uppfödda på gräs och örter vid gårdar från Halmstad och Göteborg upp till Karlstad. Målet är att leverera det bästa köttet på marknaden när det gäller kvalitet, djurhållning och ekologi.

Halltorps mejeri utanför Trollhättan bedrivs ekologiskt jordbruk och småskalig livsmedelsförädling. Mejeriet ystar på ekologisk getmjölk och deras produkter, vällagrade hårdostar och krämiga dessertostar, är KRAV märkta.

Lysekil ostron & musslor bedriver sin verksamhet på ett större vattenområde norr om Lysekil och föder upp utrotningshotade lantraser samt odlar potatis och grönsaker. För att utnyttja vattenarealen på gården har de odlat musslor sedan några år tillbaka och de har även tillgång till vilda ostronbankar som de skördar varsamt utan att göra för stora uttag.

Skafte havsfiske fiskar svensk hummer och kräftor.

Oceanbryggeriet finns i många svenska städer och produkterna går att beställa till alla Systembolag i landet. Idén till Oceanbryggeriet växte fram hösten 2007 på en sportpub över en god öl.

Smögen whisky AB är ett småskaligt bränneri som tillverkar en kraftfull och rökig whisky med stor karaktär och havsnära influenser. Fokus ligger på hög kvalitet i små batcher med helt manuell tillverkning och direkt övervakning.

Miljödiplomerade Nordens Ark är en privat ideell stiftelse som arbetar för att ge utrotningshotade djur en framtid. De bedriver avel, uppfödning, forskning och utbildning samt arbetar med att sprida kunskap om biologisk mångfald. En stor del av verksamheten är förlagd i fält, både i Sverige och utomlands. Det nordiska biet är en av de hotade arterna som Nordens Ark arbetar för att bevara för framtiden. Elisabeth Zetterlund tar hand om nordiska bin och slungar dess honung.

I Marknaden på Taverna Brillo ställer Paul Sundvik (Freeflow AB) ut sina undervattensfotografier, Richard Vakil sina tavlor (akvarell och akryl) och Margareta Melin sin keramik.

Marknaden är öppen:
fredag 10/10 kl 15.00-19.00