Härliga Hälsingland och Gästrikland på besök på Taverna Brillo i september

Den 12 – 14 september får Taverna Brillo besök av producenter från området som kallas Tidernas väg. 40 mil som går genom Uppland, Gästrikland, Hälsingland och Medelpad. Ett område fyllt av upplevelser och sevärdheter. Helgens gästande producenter kommer från Hälsingland och Gästrikland och bland dessa ses två mejerier, ett bryggeri, ett destilleri, ett slakteri och representanter från en av Sveriges tre yxsmedjor och från en av Sveriges 15 världsarv (UNESCO).

Gästspelet pågår fredag 12 september till söndag 14 september. Marknaden är öppen fredag 15.00-19.00, lördag 11.00-19.00 samt söndag 11.00-15.00. I Taverna Brillos matsal gästar Per Ångström från Järvsöbaden som står för traditionell vällagad mat med tonvikt på svensk husmanskost. Per har tagit fram en meny för helgen som baseras på deltagande producenters produkter. Med sig har han den berömda vinkännaren och samlaren Bergslars.

I marknaden kan du dessa dagar träffa följande producenter och konstnärer:

Björk & co slakteri AB startades 1905 och drivs fortfarande av familjemedlemmar. Med anrika recept och en djup hantverkstradition har de över 500 artiklar i sortimentet baserade på kött, vilt, fisk och fågel. Björk & co gör den berömda Fornbondekorven.

Ersk-Anders, en Hälsingegård som ligger strax norr om Järvsö och som har funnits i samma släkt sedan 1500-talet. Här bedrivs jordbruk med får och skog och till Taverna Brillo kommer Ersk-Anders med lammkorv och lammcharkuterier.

JarseOst, ett småskaligt mejeri som tillverkar ett 15-tal ostar för hand för att få den äkta smaken och de rätta aromerna. Har du inte smakat Hälsinge ostkaka så rekommenderar vi er att göra det denna helg.

Järvsö bryggeri, ett nystartat microbryggeri som brygger ett lokalt Järvsö-öl. Den första ölen skall vara klar i september och då finns möjlighet att prova den på Taverna Brillo.

Järvsö getost, ett familjeföretag som ystar ostar i gårdsmejeriet på mjölken från 100 getter.

Lotta-boden, ett familjeföretag som tillverkar marmelader, sylt, saft, praliner och Loosglögg för hand, utan tillsatser.

Tevsjö destilleri producerar alkoholhaltiga drycker med spannmål från egna samt närliggande bönders odlingar. De har en egen vattenkälla och maler allt spannmål i egen kvarn. Produkterna späds för hand med källvattnet till önskad alkoholhalt och handtappas på flaskor. Tevsjö destilleri producerar även Sturehofs fyra snapsar Tokdricka, Oväder, Sturehof saft och Gäddslem.

5 mil norr om Gävle återfinns Trollharens fisk som tar med sig rökt fisk och strömmingsinläggningar till Taverna Brillo.

Utöver producenter från mat och dryckessidan träffas även:

Gästgivars som kommer med handgjort svenskt lin och berättar om gården som är en av sju timrade Hälsingegårdar som ingår i det världsarv som har utsetts av Unescos världsarvskommitté. Gästgivars  representerar en byggnadstradition med rikt utformade och dekorerade hus som växte fram på 1800-talets landsbygd.

Hälsinglands Lammkvalité som tar med sig ullgarn och ekologiska skinn från Allmogefår.

Jini Hedblom, en keramiker som även arbetar även med andra material såsom plåt för vackra trädgårdsskärmar.

Wetterlings yxor, en av endast tre existerande yxsmedjor i Sverige. Idag arbetar nio personer vid smedjan. Stålet är 100% återanvänt järnskrot som under kontrollerade processer blandas till rätt sammansättning, optimal för smide av yxor.

Wij trädgårdar som besöks av fler än 50 000 personer varje år och 2007 blev utnämnda till Sveriges vackraste park och fick Stora Turismpriset. Wij odlar grönsaker som de tar med sig till Taverna Brillo.

Slutligen, Destination Järvsö, en del av fyra kommuner i Hälsingland och namnet på Järvsös turistbyrå. Representanter finns på plats för att berätta mer om regionen.