Jämställdhet och folkhälsovinster på Persontrafikmässan

Trivector erbjuder på två spännande och aktuella föredrag på Persontrafik 2014 (Stockholmsmässan den 28-30 oktober).

Är kollektivtrafik en aktiv transport?

Forskning visar att personer som använder aktiv transport, det vill säga går och cyklar har färre sjukdagar än de som åker bil slentrianmässigt. Fysisk aktivitet från gång och cykel ger en positiv folkhälsoeffekt – även när man räknar bort hälsoförluster från olyckor, buller och luftföroreningar. Men vad säger forskningen om kollektivtrafik och aktiv transport? På Persontrafik 2014 pratar Ulf Eriksson, forskare och trafikkonsult på Trivector, om hur vi kan skapa folkhälsovinster med hjälp av kollektivtrafik.

Vem bryr sig om jämställdheten i transportsektorn?

I över tio år har Sverige haft ett specifikt jämställdhetsmål för transportpolitiken. Hur har det gått?  Finns det kvinnor bland beslutsfattarna nu? Och bryr sig politikerna? Lena Smidfelt Rosqvist, forskningschef på Trivector Traffic samt ordförande i nätverket Kvinnor i Transportpolitiken, presenterar resultatet av en granskning av den politiska representationen på lokal, regional och nationell nivå samt resultatet från en enkät med våra riksdagspartier och F!

Tid och plats

Ulf Eriksson: Är kollektivtrafik en aktiv transport?
Tisdag 15.30-16.00, lokal Öppen scen/T4

Lena Smidfelt Rosqvist: Vem bryr sig egentligen om jämställdheten i transportsektorn?
Tisdag 13.30-14.00, lokal T3

Trivector kommer även finnas i monter C03:49 på Persontrafik, Stockholmsmässan 28-30 oktober, www.persontrafik.se. Vi presenterar det senaste inom IT för kollektivtrafik och våra konsulttjänster för ett effektivare, mer hållbart och säkert transportsystem i alla dess delar. Kom gärna förbi och prata med oss.