Misbrug kan forårsage arbejdsulykker, er du opmærksom på det?

I oktober måned deltog Behandlingscenter Tjele på den årlige HR-Messe, Træfpunkt HR i Øksnehallen. Mange kom forbi, og igen i år fik vi mange seriøse dialoger undervejs. I år var der fokus på den seneste statistik over klienters gennemsnitsalder på Behandlingscenter Tjele, som taler sit helt tydelige sprog, og som bekræfter den tendens, vi ser hver eneste dag.

Fald i gennemsnitsalder for misbrugere i behandling

Tallene viser nemlig, at gennemsnitsalderen over de seneste 5 år er faldet fra 55 år til 45 år på Tjeles døgncentre; altså et fald på 10 år i gennemsnitsalder over bare 5 år. Årsagen er, at flere og flere unge udvikler en afhængighed af stoffer og spil og ofte i kombination med alkohol.

”Der var også i år mange samtaler på messen om den store tilgængelighed af stoffer og om, hvor almindeligt hash, kokain, amfetamin og andre stoffer er blevet i dagens Danmark. Derfor var der også mange snakke om, hvordan man spotter andre afhængigheder end alkohol, og hvad man skal være opmærksom på i virksomhederne og hvordan man så griber det an”, fortæller Anne-Margrethe Overgaard.

”Den samme tendens ser, vi når vi underviser, holder foredrag eller deltager i debatter. Altid falder talen på udbredelsen af stoffer og afhængighed, som er i alle egne af landet og i alle miljøer; misbrug rammer i alle samfundslag”, fortsætter Anne-Margrethe Overgaard.

Arbejdsulykker og misbrugsproblemer

En udfordring, der altid bliver spurgt ind til, når vi holder kurser eller foredrag, er sammenhængen mellem misbrug og arbejdsulykker eller frygten for, at en medarbejder kører bil i påvirket tilstand måske endda i firmabil. Frygten for ulykker fylder en del og dermed også, hvordan man skal gribe situationen an og håndtere den på arbejdspladsen og forebygge - inden ulykken sker.

En arbejdsulykke kan få fatale konsekvenser i virksomheden og påvirker i mange tilfælde ikke alene den, der har et misbrug. En ulykke kan samtidig påvirke en eller flere kollegaer eller udefra kommende personer og dermed påvirke virksomheden på flere planer. Det handler derfor om at forebygge og gribe ind, inden skaden sker. Det eneste, man ikke må gøre ved misbrug, er ikke at gøre noget”, slutter Anne-Margrethe Overgaard.

En effektiv misbrugspolitik som forebyggende værktøj

En god, konkret og effektiv misbrugspolitik har ikke til hensigt at ’smide’ en god medarbejder på gaden. I bund og grund handler det om fastholdelse af medarbejderen og fastholdelse af viden i virksomheden. En effektiv misbrugspolitik skal tværtimod virke som et forebyggende værktøj, som har tryghed, sundhed og sikkerhed som omdrejningspunkt.

Dare to Care vil derfor også i 2019 løbende afholde kurser  for HR-medarbejdere og ledere både i København og i Tjele. Deltagerne giver altid fine tilbagemeldinger på kurserne, som giver mange redskaber, de kan benytte fremadrettet i virksomhederne også i forhold til udarbejdelse og vedligeholdelse af misbrugspolitik.

Er du interesseret i at vide mere om Dare to Care og hvordan vi kan hjælpe jer på din arbejdsplads, er du altid velkommen til at kontakte os.

Fakta

• Gennemsnitsalderen på Behandlingscenter Tjele for misbrugere i behandling er de sidste 5 år faldet med 10 år
  • Afhængighed koster det danske samfund mindst 13 mia.
  • 5,2 mia. skyldes produktionstab
  • Misbrug rammer i alle samfundslag
  • Misbrug findes i alle egne af landet

• alkohol