Blogi: Mitä järkeä asumisoikeudessa on?

Kaikki varmaan tietävät tunteen, kun vapaa-ajalla jossain illanistujaisissa joku tuttava esittää työhön liittyvän kysymyksen. Kaiken lisäksi vielä sellaisen kysymyksen, missä on negatiivinen sävy ja ennakkoasenne. Kyllä, juuri se tunne. Mentaalisen syvään huokauksen jälkeen otan kysymyksen haasteena vastaan.

Tuttavani on kiinnostunut asuntoasioista, mutta ei ollut täysin saanut kiinni asumisoikeuden ideasta. Ennakkotietojensa perusteella hän piti asumisoikeutta aivan typeränä järjestelmänä ja suorastaan rahan haaskauksena. Niin, että mitä järkeä siinä asumisoikeudessa oikeastaan on?

Ensinnäkin asumisoikeusasunto maksaa paljon vähemmän kuin omistusasunto. Vain 10–15% asunnon hinnasta. Aivan loistava vaihtoehto niille, jotka ovat myyneet omistusasunnon ja saada käyttöönsä siitä saadut rahat. Asumisoikeusmaksun verran kun laittaa jemmaan niin lopuilla voi vaikka matkustella.

Toiseksi, jos sinulla itselläsi ei ole asumisoikeusmaksun verran rahaa valmiina säästössä niin ei mitään hätää! Asumisoikeussopimus kun käy pankkilainan vakuutena. Parastahan siinä on se, ettei laina ole suuren suuri. Kaikilla ei ole isomummulta perittyjä perintörahoja tai äitiä ja isää takaamassa asuntolainaa omistusasuntoa varten. Joillakin isosisko on vienyt tämän oikeuden.

Kolmanneksi, asumisoikeus tarjoaa huoletonta asumista. Asukkaan ei tarvitse kantaa taloudellista huolta asunnon hajoavista kodinkoneista tai mahdollisista tulevista perusparannusremonteista niin kuin omistusasunnoissa osakkeenomistajan kuuluu.

Keskustelun päätteeksi totesin tuttavalleni, että ”kuule, ei tämä ole sinun juttusi”. On ihan ok myöntää, ettei asumisoikeus sovi kaikille. Kaikkien ihmisten elämäntilanne kun ei ole samanlainen niin ei voi olettaa ja yleistää, että sama ratkaisu sopisi jokaiselle. Ihmiset arvostavat erilaisia asioita. Oli kiva huomata, että tuttavallanikin syttyi lamppu. Asumisoikeudessa on sittenkin jotain järkeä.

Anu Kalenius / myyntineuvottelija

• Asumispolitiikka