Drygt 11000 personer sjuka av Norovirusutbrott

I artikeln School Meals Suspected in German Norovirus Outbreak - Over 10,000 Kids Sick beskrivs hur drygt 10.000 personer i Tyskland, de flesta skolbarn, har drabbats av kräksjuka. Tyska hälsovårdsmyndigheter härleder utbrottet till frysta jordgubbar som serverats på skolorna. Alla skolor har haft en och samma livsmedelsleverantör, och jordgubbarna är importerade från Kina. Annika Bjarnhagen Gradin på Bergström & Hellqvist säger att:

’Varje restaurang och storhushåll är ansvarig för den mat de serverar. Det är av oerhörd vikt att det finns tillräcklig kännedom om råvaror och produkterna och riskerna med dem, för att kunna ta ansvar gentemot kunden. Kommunikationen mellan inköpsavdelningar och leverantörer är väldigt viktig. Köper man in livsmedel som inte är säkra, så kan det få ödesdigra konsekvenser för såväl konsument som verksamheten.’

Vidare menar Annika att:

’Det är återkommande att frysta bär är en källa till spridning av Norovirus, och denna typ av virus sprids väldigt lätt. I detta fall ser det ut som man har handlat från en leverantör, utan tillräcklig styrning och kontroll av livsmedelsäkerheten. Det behöver finnas tydliga krav och regler vid såväl upphandling som vid beredning av mat.’

Vid en fördjupning av hur man, i framtiden, ska kunna få bukt med problem av denna karaktär hävdar Annika att:

’Bland de som köper in livsmedel är det viktigt att det finns kunskap om vilka risker som finns kopplade till olika livsmedel. Hade det funnits mer kunskap i inköpsledet i detta fall hade förmodligen situationen kunnat undvikas. Kunskap är grundläggande för att hantera risker, särskilt när där det rör sig om produkter som ska serveras och ätas utan värmebehandling. Att denna typ av virus dessutom sprids väldigt lätt, bör ge ytterligare incitament till bättre styrning av livsmedelssäkerheten bl.a. genom ökad kunskap, tydliga krav på inköp av råvaror och rutiner för användning av denna typ av livsmedel.’

Anna Stark

Presskontakt Konsult och utbildare livsmedelssäkerhet Livsmedelsindustri, Måltidsverksamhet 070-260 50 37