Linn in action i precisionskapning. Foto: Elmia AB

Logginglandslaget vässar formen på Elmia Wood

Det pågår ett träningsläger på Elmia Wood. Med stenhårda moment inför publik visar Svenska Logginglandslaget upp sig. Under lördagen kulminerar lägret dessutom i skarp uttagning till Nordiska Mästerskapen som avgörs i Norge i sommar. För första gången kommer Sverige att skicka ett damlag.

– Det är värdefullt att få träna så här inför publik. Det ger samma känsla som när det är tävling och det där lilla extra adrenalinet. Sedan är det roligt att svara på alla frågor som vi får från besökarna. Det ger bra publicitet för vår sport, säger Anton Pettersson.

Tävlingarna består av fem grenar, två precisionskapningar, fällningsmoment, kvistning och kedjebyte. Vid senaste VM i Polen tog Anton Pettersson silver i trädfällning. Men han siktar högre:

– Jag har alltid som målsättning att bli bäst. Klart jag går för guld, säger han.

Och formen verkar god.

– Några delmoment här har gått bra. Faktiskt riktigt, riktigt bra. Fällningen var vass och kedjebytet klockades på låga 9 sekunder. Så jag har stora förhoppningar inför Norgeresan, säger Anton.

Linn siktar på plats

För första gången kommer Sverige dessutom att skicka ett damlag till NM. Linn Arvidsson från Varberg är en av deltagarna på träningslägret på Elmia Wood. Han har stora förhoppningar om att kvalificera sig under lördagen.

– Ja, det är såklart målet. Jag gillar att tävlingsformen innehåller så mycket precision och att jag måste vara noggrann.

Till vardags jobbar Linn som manuell huggare.

– Det ger ju mängdträning, men just för precisionsövningarna är det tävlingskänslan och den grenspecifika träningen som jag vill åt.