Roy Andersson, Marie-Louise Ekman & Theodor Kallifatides gästar Olof Buckard

Höstens gäster klara till kulturkvällarna med Olof Buckard med undertiteln Vad är friskt? Vad är sjukt? Vad är livsdugligt?

Aktuella gäster i spännande samtal med Olof Buckard om gudstokar och maktgalningar, kreativitet och trassliga psyken. Kan vi hitta en gemensam människosyn? Kommer vi nånsin att bli överens om vad den rimliga poängen med att vara människa är? Är de i praktiken rådande existentiella grundvärderingarna egentligen fullkomligt vanvettiga? Hur långt ska den politiska kartan behöva fjärma sig från medborgares samveten? Vad är friskt, vad är sjukt när det gäller uppfattningar om så kallade psykiska funktionshinder, vad beträffar gudsbilder och kulthandlingar? Vad innebär det att vara livsduglig? Hur ser kopplingen mellan kreativitet av format och psykiska funktionshinder ut?

Det finns en galenskapens förförelse som medför en maktgalenskap som inte ges diagnosstämpel. Detta trots att det samhälleliga konsekvenserna är ohyggligt mycket mera fatala än summan av allsköns psykiska trauman. Är det evidensbaserade diagnosmönstret inom psykiatrin rena skämtet? Behandlar vi inte fel människor? Är det rent av de så kallade förtroendevalda och maktens koryféer som borde beläggas med spännbälten? Hur kan konsten och litteraturen medverka vid politiska vägval? Måste Gud och Bach vara med i Säkerhetsrådet? Bland annat samtal i Dag Hammarskjölds anda. Dessa övergripande frågor tar Olof Buckard, satiriker, kulturjournalist och predikant, upp och belyser under kulturkvällarna på Boulevardteatern. Han kommer att på ett självutlämnande vis att berätta och gestalta egna erfarenheter av tvångstankar och tvångshandlingar, tourettes, panikångest och hypokondri.

För mer information var vänlig kontakta producent Anna Holmkvist, annah@boulevardteatern.se eller 08 6429800

• samtal
  • filosofi