2018-10-15--16 Landskapsforum 2018: Vattnet i det brukade landskapet (foto: Ylva Nordin)

Landskapsforum 2018 den 15–16 oktober: Vattnet i det brukade landskapet

Landskapsforum 2018 – vattnet i det brukade landskapet

Vattnet är en gemensam resurs och ett gemensamt ansvar. Det flyter från källa till hav, över alla slags ägogränser och förvaltningsgränser. Vattnet är helt avgörande för utveckling av såväl landsbygder som städer och det används bland annat som livsmedel, kraftkälla och transportväg. Det är också en förutsättning för hygien, allehanda upplevelser och för produktion av t ex livsmedel och skogsråvara.

Sjöar och vattendrag har i alla tider haft stor betydelse för människor och samhällsutveckling. Därför finns ofta höga kulturhistoriska värden vid vattendragen. Samtidigt har människans historiska och nutida nyttjande av vattnet gett upphov till problem för ekosystemen och vattenkvaliteten. Idag försöker vi på olika sätt balansera produktion och miljö. Samtidigt som vi investerar stora resurser i att åtgärda gamla miljösynder så söker vi lösningar för att kunna öka produktionen av bland annat livsmedel och skogsråvara, bevara kulturhistorien och anpassa oss till klimatförändringar. Därför uppstår ibland målkonflikter kring vatten. För att lösa, eller åtminstone hantera, dessa målkonflikter behövs helhetstänk, landskapsperspektiv och omfattande samverkan.

Vid detta Landskapsforum vill vi diskutera möjligheter och utmaningar med nyttjande och förvaltning av vårt livsviktiga vatten. Frågorna är många, t ex: Vilka målkonflikter finns kring vattnet? Hur ser avvägningarna och kompromisserna ut? Var och hur är det bäst att göra nödvändiga åtgärder? Vem tjänar på åtgärderna och vem ska stå för kostnaderna?

Seminariet riktar sig till alla intresserade och särskilt till mark- och vattenägare, brukare av mark och vatten, politiker, forskare, representanter för nationella och regionala myndigheter, kommuner, företag och intresseorganisationer.

Moderator: Anders Esselin, Man & Nature

Tid: Måndag 15 oktober kl (09.00) 10.00–17.00, tisdag 16 oktober kl 10.00–14.30

Plats: Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien, Drottninggatan 95 B, Stockholm

Avgift: 1500 kr (600 kr för student)