Lakritsfestivalen 2011 äger rum 9-10 april

Det stora intresset för lakrits i Sverige banar vägen för Lakritsfestivalen 2011 som äger rum 9-10 april på Hotel Norrtull i Stockholm. För tredje året i rad samlas tusentals lakritsälskare från hela Sverige till en stor lakritsfest. Kunskapsresan in i lakritsens relativt outforskade värld blir nu till Sveriges första bok om lakrits av festivalarrangören Tuija Räsänen.

Årets lakritsfestival ägde rum 24-25 april och besöktes av drygt 4000 personer. Sedan dess har lakritsfestivalens arrangör Tuija Räsänen hållit provningar för drygt 450 personer. "Törsten efter kunskap om lakrits och efter ett större utbud av lakritsprodukter känns just nu helt obegränsad", säger hon. Nästan varje vecka arrangerar Tuija Räsänen, som också driver Lakritsbutiken.se, provningar i både Stockholm och resten av landet.

Det nationella lakritsintresset är stort, vilket inte bara märks på det ökade antalet provningar utan också på att försäljningen av lakrits över Internet ökat markant i hela landet. Lakritsvurmen har på kort tid gått från att vara en längtan efter de få lakritsbitarna i blandgodispåsen till att bli en bred smakupplevelse. Det märks inte minst på den explosiva ökningen av olika lakritsprodukter och det ökade antalet provningar med inslag av lakrits i olika sammanhang.

Till exempel har Vin & Sprithistoriska Museet, som ligger i samma hus som Hotel Norrtull där Lakritsfestivalen hålls, börjat lyfta fram lakritsens unika smak och dess breda användningsområde. Museets provningar med lakritsinslag har blivit en succé och blir snabbt fullbokade. Mat- och vinkrönikör Nadja Karlsson lär museets provningsdeltagare att våga testa röda, torra och söta viner till choklad och lakrits. Hon visar också hur man kan använda både lakrits och kakao i matlagningen.

”Lakrits är den nya stora smaken och jag upplever att intresset har växt enormt sedan Lakritsfestivalen i våras. Jag är redan nu laddad inför Lakritsfestivalen nästa år, att återigen få möta alla lakritsälskare”, säger dessertkocken Lotta Raab från Desserter utan gränser. Även hon håller fullbokade provningar med inslag av lakrits, bland annat hos Vasastans Ost och Lakritsroten.

Festivalarrangören Tuija Räsänen var först i Sverige med regelbundna lakritsprovningar och eftersom det inte finns några svenska böcker om lakrits har hon ofta fått höra av provningsdeltagare att hon borde skriva en. Nu har hon gjort ett förarbete till boken som kommer att visas i form av en interaktiv utställning om lakrits under Lakritsfestivalen 2011 den 9-10 april. "Jag vill i boken förmedla min kunskapsresa i lakritsvärlden, mina lakritsresor i Italien och arbetet med lakritsfestivalen”, säger Tuija Räsänen om Sveriges första bok om lakrits som också blir en summering av Lakritsfestivalens tre första år. Boken förväntas finnas i bokhandeln under hösten 2011.

Kontaktpersoner:
Arrangör: Tuija Räsänen Telefon: 0738-440 204
Marknadsansvarig: Anette Jonsson Telefon: 0709-30 12 69

Telefon: 08-210 210 E-post: info@lakritsfestivalen.se

Lakritsfestivalen är en årlig fest och mötesplats för lakritsälskare. Syftet är att sprida kunskap och lakritsglädje. Lakritsfestivalen 2011 är förlagd till Hotel Norrtull. Lakritsfestivalens arrangör är entreprenören Tuija Räsänen, ägare av Chokladbutiken.se & Lakritsbutiken.se och är svensk pionjär i att anordna lakritsprovningar. Läs mer på www.lakritsfestivalen.se

Om lakrits
Lakrits framställs ur rötterna på ärtväxten Lakritsrot, Glycyrrhiza glabra. Sötlakrits innehåller lakritsrot och smaksätts ofta med anis. För att göra saltlakrits tillsätter man också salmiak (ammoniumklorid).

Om Hotel Norrtull
Familjeägda Hotel Norrtull öppnade 2007 men byggnaden uppfördes 1923, som centrallager och huvudkontor för AB Vin & Spritcentralen. Byggnaden är idag blåmärkt för sitt arkitektoniska och historiska värde. www.hotelnorrtull.se