Tyrkisk Peber från Fazer är Svenska folkets favoritlakrits 2011

Tyrkisk Peber, även kallad Turkisk Peppar, från Fazer är Svenska folkets favoritlakrits 2011. Den fick flest röster i den tävling som Lakritsfestivalen utlyste i början av året. ”Populariteten märks tydligt även på mina lakritsprovningar”, säger Lakritsfestivalens arrangör Tuija Räsänen. Totalt fick 100 lakritsprodukter röster i tävlingen och vinnaren blev Tyrkisk Peber.

I januari i år ställde Lakritsfestivalen frågan vilken lakritsprodukt som är populärast i Sverige genom att lansera tävlingen Svenska folkets favoritlakrits. Inspirationen kom från Finlands Salmiakförenings årliga tävling Salmiakki Finlandia Award. Alla lakritsprodukter som finns i handeln idag kunde nomineras och omröstningen avslutades 27 mars.

Totalt fick 100 olika lakritsprodukter röster och vinnaren Tyrkisk Peber Original från Fazer fick 8 % av rösterna. Därmed är den första vinnaren i tävlingen Svenska folkets favoritlakrits utsedd. ”Lakritsälskare är oftast mycket specifika med vilken produkt de favoriserar, hur den smakar, om den är söt eller salt, hård eller mjuk”, säger Lakritsfestivalens arrangör Tuija Räsänen. "Vi misstänkte att många produkter skulle nomineras men vi blev mycket exalterade över att prick 100 lakritsprodukter fick röster i tävlingen."

”Tyrkisk Peber är en unik produkt på marknaden. Smaken är ’extra allt’ av lakrits, salmiak och peppar. Den är också en klassiker som har funnits ända sedan 1977”, svarar Fazers kommunikationsdirektör Sofia Liljefors-Edlund på frågan om varför hon tror att Tyrkisk Peber vann tävlingen. Det finska konfektyrföretaget Fazer har tillverkat Tyrkisk Peber sedan 1996. Innan dess gjordes de populära karamellerna av den danska sötsakstillverkaren Perelly. Idag tillhör Tyrkisk Peber Fazers mest uppskattade produkter internationellt sett.

Styrkan på den eldiga produkten har märkts ut på förpackningen med en trestegsskala av flammor. Tyrkisk Peber Original har maximala tre flammor, något som verkar passa det svenska folket. ”Tyrkisk Peber är sedan flera år den mest sålda lakritskaramellen på den svenska marknaden och det är förstås glädjande att Tyrkisk Peber nu också har blivit vald till svenska folkets favoritlakrits”, säger Sofia Liljefors-Edlund. Fazer kommer att firas med pompa och ståt under årets lakritsfestival 9-10 april, på Hotel Norrtull i Stockholm.

Här är hela tio-i-topplistan över lakritsprodukter 2011 från omröstningen av Svenska folkets favoritlakrits:

1.Tyrkisk Peber
2. Djungelvrål
3. Kookaburra
4. Hallonlakritsskalle
5. Salt sill
6. Balkar
7. Pipor
8. Ahlgrens salta bilar och däck
9. Fazer sötlakrits
10. Häxvrål

Arrangör: Tuija Räsänen Telefon: 0738-440 204
Marknadsansvarig: Anette Jonsson Telefon: 0709-30 12 69

Telefon: 08-210 210 E-post: info@lakritsfestivalen.se

Lakritsfestivalen är en årlig fest och mötesplats för lakritsälskare. Syftet är att sprida kunskap och lakritsglädje. Lakritsfestivalen 2011 är återigen förlagd till Hotel Norrtull. Lakritsfestivalens arrangör är entreprenören Tuija Räsänen, ägare av Choklad & Lakrits och svensk pionjär i att anordna lakritsprovningar. Läs mer på www.lakritsfestivalen.se

Om lakrits
Lakrits framställs ur rötterna på ärtväxten Lakritsrot, Glycyrrhiza glabra. Sötlakrits innehåller lakritsrot och smaksätts ofta med anis. För att göra saltlakrits tillsätter man också salmiak (ammoniumklorid).

Om Hotel Norrtull
Familjeägda Hotel Norrtull öppnade 2007 men byggnaden uppfördes 1923, som centrallager och huvudkontor för AB Vin & Spritcentralen. Byggnaden är idag blåmärkt för sitt arkitektoniska och historiska värde. www.hotelnorrtull.se

• kultur
  • svenska folkets favoritlakrits