Biodlingsexperten Lotta Fabricius Kristiansen tilldelades 21 januari 2017 Gastronomiska Akademiens diplom. Foto: Anna Lind Lewin.

Biodlare fick Gastronomiska Akademiens diplom

Svenska Bins biodlingsexpert och utbildare, Lotta Fabricius Kristiansen, tilldelades den 21 januari diplom för framstående insatser med att sprida kunskaper om biodling och honung. Diplomet delades ut av Gastronomiska Akademien vid en högtidlig ceremoni med efterföljande lunch på Svenska Läkaresällskapet i Stockholm.

Gastronomiska Akademien belönade även kocken Magnus Nilsson på Fäviken, skribenten Anna K Sjögren, forskaren Håkan Jönsson, restaurang Gro i Stockholm och Yngdéns knäcke i Borgholm. Utdelare var akademiens ledamöter Karsten Thurfjell och Martin Ingvar.

Lotta belönas "för framstående insatser med att sprida djupgående kunskap om biodling och honung - ur alla tänkbara aspekter". Sedan mer än 20 år har hon varit aktiv som biodlare och utbildare. Tillsammans med sin man Preben Kristiansen driver hon biodlings- och utbildningsföretaget Apinordica. De har ett 70-tal bisamhällen som producerar KRAV- och Svenskt Sigillcertifierad honung i Tjällmo, Östergötland och i Kyrkhamn utanför Hässelby finns visningsbigården där de tar emot besök och håller utbildningar.

Genom åren har Lotta undervisat allt från förskolebarn och lärare till hållbarhetschefer, kända kockar och bagare. Hon sköter även bigården åt Kronprinsessparet på Haga. Lotta föreläser löpande om biodling och har hållit smakprovningar med svensk sorthonung bland annat för Gastronomiska Akademiens vänner.
– Jag vill sprida kunskap om hur nödvändiga våra bin är för odlingen av vår egen mat här i Sverige. Ju fler som får upp ögonen för hur viktiga bina är för vår livsmedelsförsörjning desto bättre. Honungen finansierar faktiskt pollineringen, säger Lotta. Det är också roligt att det finns så många spännande sorters honung. Sverige har potential att bli ett lika intressant honungsland som till exempel Italien och Ryssland.

Lotta har varit en av de drivande bakom bildandet av föreningen Svenska Bin som startades 2013. Föreningen har som uppgift att marknadsföra svenska biodlare och deras honung, samt att föra ut kunskap om binas viktiga arbete för pollineringen. Som projektledare har hon samarbetat med marknadsförare och kommunikatör Anna Lind Lewin och PR-strateg Ulla Tillgren. De två fick också äran att ta emot diplomet under lördagens ceremoni i Stockholm eftersom Lotta befinner sig i Indien för att utbilda biodlare.

I arbetet med att marknadsföra svensk biodling och honung har Svenska Bin under sin slogan Naturligt Söt samarbetat med många kända kockar, bagare och konditorer som Systrarna Brydling, Paul Svensson, Sebastien Boudet, Sofia B Olsson, Joel Lindkvist och Titti Qvarnström.

Läs mer om Gastronomiska Akademien