SydGrönt hanterar frukt och frönt utifrån varje råvaras specifika behov.

Blogginlägg -

Med stor respekt för råvaran hanterar SydGrönt frukt och grönt utifrån varje produkts specifika behov.

Varje råvara har specifika behov. Detta tar SydGrönt stor hänsyn till och hanteringen av frukt och grönt utgår alltid från de specifika behoven en odlad produkt har. Alltifrån en obyten kylkedja till en förpackning som på bästa sätt bevarar råvarans kvalité´ genom hela ledet. Från odlare till konsument.

Att hantera frukt och grönsaker utifrån deras specifika egenskaper är viktigt så att kvalité, smak och egenskaper bevaras på bästa sätt. Viss frukt och grönt behöver snabbt kylas ned efter skörd och hanteras med en obruten kylkedja. Därför finns det ofta kylutrymmen på plats hos odlare. Fördelen med att vara en producentorganisation är att det finns möjligheter att få stöd för investeringar i energibesparande åtgärder.

Det är lätt att tro att alla förpackningar är onödiga för miljön. Men det är helt beroende på vilken råvara de produceras av, hur de används och var de tillslut hamnar. För viss frukt och grönt kan en förpackning öka hållbarheten avsevärt. Filmad gurka håller till exempel mer än dubbelt så länge som en ofilmad. Om förpackningarna används på rätt sätt kan de alltså hjälpa till att minska matsvinnet, som i sig har störst negativ påverkan på miljön.

Vi har ett gemensamt ansvar att se till att de förpackningar som används är så miljövänliga som möjligt och att de återvinns på rätt sätt. Hos oss på SydGrönt har vi ett mål att minska andelen förpackningar med fossilbaserad plast till fördel för förpackningar producerade av förnyelsebar råvara. För oss är det helheten som räknas och vi strävar alltid efter att arbeta tillsammans med våra kunder för att hitta nya hållbara lösningar som på bästa sätt skyddar de odlade varorna med bibehållen kvalité.

Se filmen när vår odlare Erik Gunnarsson blir intervjuad HÄR.