Ravintola Ylläsjärven rannassa.

Aurora Estate ravintola, helmi Lapissa.

Boutique hotelli ja ravintola Aurora Estate sijaitsee Ylläsjärven rannassa. Ravintolassa on 50 asiakaspaikkaa ja kaikki valmistetaan alusta loppuun paikan päällä. ​

Heidi Seikkula, hotellin toinen omistajista käy valitsemassa talon viinit itse paikan päällä. Heidi on kiertänyt maahantuojien kanssa pohjois Italiaa sekä etelä Ranskaa muutamaan eri kertaan. Talon kuvalikoitui Italialainen Leonia ," kuohuviini on elegantti ja edustaa täydellisesti Aurora Estatea" -Heidi Seikkula-

Aurora Estaten toimitusjohtaja ja toinen omistaja Heidi Seikkula. Kuva: Marko Vasara

Talon ​punaviini ja ​valkoviini löytyivät etelä Ranskasta Gerard Bertrand viinitiloilta.

Heidi tapasi itse Gerard Bertrandin yhdellä viinitilalla ja söi illallisen hänen kanssaan. ​Gerard on entinen Rugby pelaaja joka on sittemmin mullistanut viiniteollisuuden Narbonnen aluella. Hän pyrkii täysin Biodynaamiseen tuotantoon ja kaikki hänen tilansa ovat nyt joko luomu tai biodynaamisella tasolla.

"Muistan meidän viimeisen illan Narbonnessa, siellä oli aika paha myrsky. Monet tiet oli suljettu tulvien takia emmekä päässeet vierailemaan viimeiselle tilalle ollenkaan. Istun viintilan ravintolassa ja katson ulos, siellä todella sataa ja ukkostaa todella kovaa. Herra Bertrand kävelee rauhallisena ulkona, nappaa kissan pyyhkeeseen ja vie sen kuntosalille jossa hän kuivaa kissan ja jättää sateensuojaan. Istuimme hänen kanssaan illan enkä voi kuin ihailla hänen ystävällisyyttään ja intohimoa tätä alaa kohtaan. Hän ei halua oikaista mistään. Oli myös mielenkiintoista kuulla, että hän suojelee mehiläisiä ja jaamme samat arvot. Meille molemmille luonto  ja sen suojelu on todella tärkeää." -Heidi-

Sirly Schinmann suunnittelee ravintolan annokset. Hänelle tärkeää on käyttää mahdollisimman paljon paikallisia ja satokauden mukaisia raaka-aineita. Käsityö ei ole edullisin tapa pyörittää ravintolaa, mutta molemmille yrittäjille on aina ollut selvää, että se on ainoa tapa pyörittää Aurora Estaten ravintolaa. Kaikki saapuu ravintolaamme tuoreena.

Aurora Estaten Keittiöpäällikkö ja toinen omistaja Sirly Schinmann. Kuva: Tommi Hynynen

"Aluksi olin hieman hukassa. En oikein tiennyt mitä tekisin kun ei meillä nyt kauheasti ole vaihtoehtoja täällä talvella. Halusin myös pysyä trendien mukana koska se kiinnostaa minua ja myös selkeästi muita. Ravintola illallisen kuuluu olla elämys, yllätyksellinen ja ehdottomasti maukas! Muistan ensimmäisen vuoden aasiavivahteiset maut, fanitin ja tietenkin fanitan edelleen Tomi Björckiä! Hän on saavuttanut paljon ja on ihmisenä kiltti. Minulla jäi todella lämmin fiilis hänestä MasterChef kisoista.

Ongelmana oli myös toimitukset ja saatavuus. 2015 tukun valikoima tänne pohjoiseen ei todellakaan ollut samalla tasolla kuin se on nyt! Olen löytänyt suuntani toisena vuotena kun Huffington post ja New York Times vieraili meillä, he kehuivat ruokaani. Se oli todella yksinkertaista, mutta sellainen tyylini on." -Sirly-

Kuva: Tommi Hynynen

"Yksi klassikko annoksemme on juuri heille valmistettu savuporo annos. Savustan poron paistin meidän 100 vuotiaassa savusaunassa, siihen tulee päälle jäädytetty keltuainen, parmesan keksi ja sipulia.

Valmistamme myös Vegaani annoksen alusta alkaen itse. Ensin tehdään hampunsiemenistä hamppumaitoa ja siitä sitten hampputofua!  Keväällä porofileen kanssa syödään parsaa ja ruskeaa hollandais kastiketta, Skrei turskaa saamme ensi viikolla ja kuningasrapua meillä on aina listalla.  Joskus meillä oli turskan kieli pannua joka oli todella suosittu, mutta raaka-ainetta on vaikea saada." Sirly-

Sirly tekee myös jonkin verran yksityiskokin työtä Suomessa ja ulkomailla. Tyytyväiset asiakkaat toivoisivat hänen ja Heidin matkustavan lomilla mukana koska palvelukokonaisuus Lapissa on ollut uniikki ja asiakasta todella kuunnellaan. Portugalissa he kävivät viikon reissun töissä ja tulevana kesänä edessä olisi pari reissua mahdollisuuksien mukaan.

Syksyllä naiset julkaisevat ensimmäisen kokkikirjansa. "Kirjaan on käytetty paljon aikaa, varsinkin kuvauspäiviä on pokkeuksellisen paljon jotta saisimme vähintään 4 vuodenaikaa mukaan. Kirjasta tulee niin kaunis, ettei sitä voi vastustaa!" -Sirly-

"Tervetuloa kokemaan Aurora Estate Ylläkselle, etsi meidät ja me hemmottelemme Sinut pilalle" -Sirly ja Heidi-