Den nye kviklånsaftale forklaret

Alt for mange danskere ender i en ond gældsspiral grundet dyre kviklån. Derfor har man på Christiansborg udarbejdet en ny kviklånsaftale, der forbyder lån med en ÅOP på mere end 35 procent.

I december 2019 fremlagde regeringen og syv af Folketingets partier en ny aftale omhandlende kviklån, der træder i kraft i 2020. Aftalen indebærer et loft på hvor høj en ÅOP, lån må have: 35 procent.

Formålet med denne kviklånsaftale er at gøre op med de dyre kviklån, der har hidtil har kunnet hæve en urimeligt høj ÅOP på op til 800 procent. Med aftalen håber man på at kunne nedbringe antallet af danskere, der befinder sig i en uoverskuelig gældssituation – særligt på grund af de dyre kviklånsfælder.

Udover at sætte et loft på ÅOP på maksimum 35 procent indeholder den nye kviklånsaftale ligeledes andre aspekter, som blandt andet omhandler bedre gældsrådgivning samt begrænset reklameeksponering. Opstillet i punktform indeholder aftalen følgende:

• Forbud mod at udbyde lån med en ÅOP på over 35 procent
  • Forbud mod at markedsføre kviklån på TV i forbindelse med reklamer for spil og gambling
  • Forbud mod at reklamere for lån, der har en ÅOP på over 25 procent
  • Forbud mod at udbyde lån, hvor renteomkostningerne overskrider det oprindelige lånebeløb
  • Der afsættes yderligere fem millioner kroner til gældsrådgivning, så der i perioden 2020-2023 er afsat totalt set 60 millioner kroner
  • Der udarbejdes undervisningsmateriale, som folkeskoler og ungdomsuddannelser kan bruge til at undervise i privatøkonomi

Med ovenstående tiltag håber man på 1) at kunne udrydde lån med tårnhøje rente, 2) at mindske den positive omtale, som disse lån får via markedsføring, og 3) at forebygge gældssituationer hos unge og gamle ved at gøre det nemmere at få hjælp i tilfælde af gæld samt ved bedre at oplyse omkring privatøkonomi og herunder i særdeleshed lån.

Victoria Velásquez, erhvervsordfører hos Enhedslisten, glæder sig over aftalen og udtaler følgende:

“Jeg er især glad for, at det lykkedes at få opbakning til at styrke gældsrådgivningen og stramme op på, hvor og hvordan kviklånsudbyderne må reklamere.”

Dog er seniorøkonom Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet Tænk bekymret for, om markedsføringsforbuddet er effektivt nok, når det gælder online reklamer. Årsagen hertil er, at dette markedsføringsforbud kun gælder for danske kanaler og ikke udenlandske kanaler, og mange af disse udlånsvirksomheder er placeret i andre EU-lande end Danmark. Morten Bruun Pedersen påpeger derfor, at:

“Vi skal være opmærksomme på, at virksomhederne ikke kan skifte juridisk adresse til et andet land for at fortsætte deres online-reklamer.”

Men uanset om markedsføringsforbuddet bliver en succes eller ej, så bidrager loftet på ÅOP til at skabe et helt andet miljø for online lån. Og det er kun godt, mener Andreas Linde, som er administrerende direktør for Danmarks førende sammenligningstjeneste Fairlån, som giver et bredt overblik over diverse lånemuligheder på det danske online lånemarked.

“Loftet på ÅOP på 35 procent er fornuftigt sat. Det er lavt nok til, at forbrugere ikke bliver fanget i et net af skyhøje renter, men samtidig højt nok til, at nogle af de mindre spillere på markedet stadigvæk kan være med. Alt i alt betyder det, at de produkter, der udbydes, bliver langt bedre for forbrugerne, og vi er selvfølgelig glade for at kunne tilbyde sammenligning af lån af højere kvalitet”, siger Andreas Linde.

• privatøkonomi
  • lån